Σελίδες

Σάββατο 21 Μαρτίου 2020

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΞΕΛΙΓΜΕΝΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ (2020, ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ)



Μαγικό ραβδί και αφεντικό!

Σε εποχή οικονομικής κρίσης, οι μοναδικές ηλεκτρονικές μικροσυσκευές που οι πωλήσεις τους, αντί να μειώνονται, αυξάνονται, είναι τα «έξυπνα» κινητά (smart phones). Πάνω από ένα εκατομμύριο φανατικοί της κινητής τηλεφωνίας έσπευσαν να αποκτήσουν με κάθε μέσο το μοντέλο τέταρτης γενιάς, κατά την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του. Η κατασκευάστρια εταιρεία έχει διαθέσει συνολικά από το 2007, όταν δηλαδή διοχέτευσε στην αγορά το «έξυπνο» κινητό της, περισσότερες από 50 εκατομμύρια συσκευές. Υπήρξαν πολλοί (μεταξύ αυτών και Έλληνες) που πέταξαν σε Λονδίνο, Παρίσι, Μόναχο, Τόκιο, Νέα Υόρκη για να αποκτήσουν πρώτοι το αντικείμενο του πόθου τους.
Συσκευές-μύθος, τα κινητά αυτά είναι από τα λίγα προϊόντα που δεν έχουν προκαλέσει μποϊκοτάζ1 για τις συνθήκες παραγωγής τους, μολονότι είναι γνωστό ότι το εργοστάσιο όπου κατασκευάζονται απασχόλησε πρόσφατα τον Τύπο με τις αυτοκτονίες υπαλλήλων που δεν άντεξαν τα μικρά μεροκάματα, τις ατέλειωτες ώρες δουλειάς, τη διαμονή σε άθλιους «ξενώνες»... Για να αναχαιτίσει το κύμα των αυτοκτονιών, η εταιρεία αύξησε το μισθό των ανθρώπων-μηχανών κατά 20%, έτσι ώστε, μαζί με τις υπερωρίες, φτάνει πλέον τα…113 ευρώ το μήνα!
Τίποτα από αυτά δεν πτοεί τους μανιακούς των «μαγικών» συσκευών. Σίγουρα, πρόκειται για μια «αυλή των θαυμάτων», για ένα μαγικό ραβδάκι με το οποίο κανείς μπορεί να πραγματοποιήσει κάθε τεχνολογικό του όνειρο... Κάμερα υψηλής ανάλυσης, γρήγορη πρόσβαση στο διαδίκτυο, αναπαραγωγή μουσικής και βίντεο, σύνδεση με σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, πρόβλεψη καιρού, μέτρηση καρδιακών παλμών, σύγκριση τιμών, ενημέρωση κίνησης τραπεζικών λογαριασμών, παροχή πληροφοριών για πρόσωπα, αντικείμενα, φάρμακα, αξιοθέατα και τόσα άλλα.
Όμως, είναι μόνο αυτό; Ή είναι κυρίως διότι έχει γίνει «αξία» (μετά την απεμπόληση2 των πολιτισμικών και ηθικών αξιών), ένα κοινωνικό «αγαθό» που μπορεί να κυκλοφορεί και να εξαργυρώνεται ως κοινωνικό νόμισμα, με σκοπό την απόκτηση κοινωνικού κύρους;
Με το «έξυπνο» κινητό αγοράζεις μια υψηλότερη θέση στην κοινωνία, λαμβάνεις ένα είδος κοινωνικής…προαγωγής. Δεν είναι απλώς μια πολυμηχανή διασκέδασης, ένα εξάρτημα που σε εμπλέκει στο συλλογικό τελετουργικό της «επικοινωνίας» (μαζί στήριγμα, σωματοφύλακας, σύντροφος, φίλος), αλλά και ένα διαρκές «εισιτήριο» για αλλού ... Το μήνυμα που σου στέλνει το «έξυπνο» κινητό και εγγράφεται βαθιά στο υποσυνείδητό σου δεν είναι το εμφανές περιεχόμενο των ήχων και των εικόνων, αλλά η δυνατότητα αποδιοργάνωσης του πραγματικού και ανασύνθεσης της εικόνας των γεγονότων μέσα από τις πολλαπλές εφαρμογές, μέσα από την εύκολη και θαυμαστή μετάβαση από τον έναν στον άλλον εικονικό κόσμο.
Προϊόν-σύμβολο της εποχής, σε έλκει αχόρταγα και καταβροχθίζει οτιδήποτε εισέλθει στην ακτίνα επιρροής του, ακόμη και εσένα που το κατέχεις. Διότι δεν είναι μια απλή τεχνητή προέκταση του χεριού σου, είναι καταναγκαστικό «αφεντικό», έξη3 που σε ωθεί ένα σκαλί βαθύτερα στον φαύλο κύκλο των εξαρτήσεών σου. Μέσα από ένα σύστημα επίπλαστων4 αναγκών, σε γοητεύει και σε παγιδεύει, σε υπηρετεί και, ταυτόχρονα, σε μεταμορφώνει σε δικό του υπηρέτη.
Από τον ημερήσιο Τύπο (διασκευή).
_______________
1. εμπορικό αποκλεισμό
2. εγκατάλειψη για ιδιοτελείς σκοπούς
3. συνήθεια
4. τεχνητών, μη πραγματικών



Α1.   Να γράψετε στο τετράδιό σας περίληψη του κειμένου, χωρίς δικά σας σχόλια, σε 80 - 100 λέξεις.


Β1.  Να σχολιάσετε τον τίτλο του άρθρου. Θεωρείτε ότι ανταποκρίνεται στο περιεχόμενό του; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.
                       
Εναλλακτικά:

        Ποια στάση φαίνεται να έχει ο αρθρογράφος απέναντι στα έξυπνα κινητά; Ποιους εκφραστικούς τρόπους επιλέγει, προκειμένου να την καταστήσει σαφή; Να δώσετε παραπομπές στο κείμενο.

Β2.  Να εντοπίσετε στη 2η παράγραφο δύο σημεία στα οποία ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί την ειρωνεία. Με ποιους τρόπους δηλώνεται η ειρωνική διάθεση του αρθρογράφου; Να προσδιορίσετε το επικοινωνιακό αποτέλεσμα που κάθε φορά επιτυγχάνεται.

Β3.   Στην 3η παράγραφο ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί το ασύνδετο σχήμα. Να αξιολογήσετε την επιλογή του σε σχέση με τον στόχο της παραγράφου.

Β4.    Στην 4η παράγραφο ο αρθρογράφος διατυπώνει δύο ερωτήματα. Ποιος είναι ο στόχος του και πώς αυτά τα ερωτήματα υπηρετούν τη δομή του κειμένου;

Β5.    Με το «έξυπνο» κινητό αγοράζεις μια υψηλότερη θέση στην κοινωνία, λαμβάνεις ένα είδος κοινωνικής…προαγωγής. (…) Προϊόν-σύμβολο της εποχής, σε έλκει αχόρταγα και καταβροχθίζει οτιδήποτε εισέλθει στην ακτίνα επιρροής του, ακόμη και εσένα που το κατέχεις. Διότι δεν είναι μια απλή τεχνητή προέκταση του χεριού σου, είναι καταναγκαστικό «αφεντικό», έξη3 που σε ωθεί ένα σκαλί βαθύτερα στον φαύλο κύκλο των εξαρτήσεών σου. Μέσα από ένα σύστημα επίπλαστων4 αναγκών, σε γοητεύει και σε παγιδεύει, σε υπηρετεί και, ταυτόχρονα, σε μεταμορφώνει σε δικό του υπηρέτη.

        Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις (ρήματα και αντωνυμίες) που βρίσκονται σε β΄ πρόσωπο με τις αντίστοιχες λέξεις (ρήματα και αντωνυμίες) του α΄ πληθυντικού. Ποια διαφορά παρατηρείτε στο ύφος; 

Β6.    «Η κατασκευάστρια εταιρεία έχει διαθέσει συνολικά από το 2007, όταν δηλαδή διοχέτευσε στην αγορά το «έξυπνο» κινητό της, περισσότερες από 50 εκατομμύρια συσκευές.»
        α) Να αναγνωρίσετε τη σύνταξη (ενεργητική ή παθητική) και να αιτιολογήσετε την επιλογή του αρθρογράφου.
       β) Να ξαναγράψετε την περίοδο, μεταφέροντας τη σύνταξη στην αντίθετή της. Ποια αλλαγή παρατηρείτε στο ύφος;


Δ1.    Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι με την απόκτηση εξελιγμένων τεχνολογικών προϊόντων ενισχύεται το κοινωνικό κύρος τους.
Σε ένα άρθρο σας (400 λέξεις), που το προορίζετε για την τοπική εφημερίδα, να παρουσιάσετε τις απόψεις σας σχετικά με:
α) τους λόγους για τους οποίους κάποιοι υιοθετούν μια τέτοια αντίληψη
β) τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αντίληψη αυτή στη ζωή τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου