Σελίδες

Παρασκευή 7 Ιουνίου 2013

ΤΑ ΑΓΝΩΣΤΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ (2005-2016)

2005 Ιούνιος

Γ. Αδίδακτο κείμενο: Λυκούργου Κατά Λεωκράτους 20, 83-84

Γ1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το παρακάτω κείμενο.

Τοῦτο γὰρ ἔχει μέγιστον ἡ πόλις ὑμῶν ἀγαθόν, ὅτι τῶν καλῶν ἔργων παράδειγμα τοῖς Ἕλλησι γέγονεν· ὅσον γὰρ τῷ χρόνῳ πασῶν ἐστιν ἀρχαιοτάτη, τοσοῦτον οἱ πρόγονοι ἡμῶν τῶν ἄλλων ἀνθρώπων ἀρετῇ διενηνόχασιν. Ἐπὶ Κόδρου γὰρ βασιλεύοντος Πελοποννησίοις γενομένης ἀφορίας κατὰ τὴν χώραν αὐτῶν ἔδοξε στρατεύειν ἐπὶ τὴν πόλιν ἡμῶν, καὶ ἡμῶν τοὺς προγόνους ἐξαναστήσαντας κατανείμασθαι τὴν χώραν. Καὶ πρῶτον μὲν εἰς Δελφοὺς ἀποστείλαντες τὸν θεὸν ἐπηρώτων εἰ λήψονται τὰς Ἀθήνας. ἀνελόντος δ' αὐτοῖς τοῦ θεοῦ, ὅτι τὴν πόλιν αἰρήσουσιν ἐὰν μὴ τὸν βασιλέα τὸν Ἀθηναίων {Κόδρον} ἀποκτείνωσιν, ἐστράτευον ἐπὶ τὰς Ἀθήνας.
Μονάδες 20

Γ2.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
διενηνόχασιν:            το γ΄ ενικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα της ίδιας φωνής.
ἀποστείλαντες:         το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα της ίδιας φωνής.
ἐπηρώτων:                 το γ΄ ενικό πρόσωπο ευκτικής ενεστώτα της ίδιας φωνής.
λήψονται:                  το β΄ ενικό πρόσωπο οριστικής παρακειμένου της ίδιας φωνής.
ἀνελόντος:                 το β΄ ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β΄ της ίδιας φωνής.
Μονάδες 5

Γ2.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
τοῦτο:                         την ονομαστική πληθυντικού του αρσενικού γένους.
μέγιστον:                    τη δοτική πληθυντικού του αρσενικού γένους στο συγκριτικό βαθμό.
πασῶν:                       τη δοτική ενικού του αρσενικού γένους.
γενομένης:                 την ονομαστική πληθυντικού του θηλυκού γένους.
τὸν βασιλέα:              την κλητική του ενικού αριθμού.
Μονάδες 5

Γ3.α. Να προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων: τῶν καλῶν, παράδειγμα, ἀρετῇ, ἐπὶ τὴν πόλιν, πρῶτον, αὐτοῖς.
Μονάδες 6

Γ3.β. Να βρεθεί ο υποθετικός λόγος του κειμένου·· να αναγνωρισθεί το είδος του και να μετατραπεί σε υποθετικό λόγο που να δηλώνει την αόριστη επανάληψη στο παρόν και στο μέλλον.
Μονάδες 4


2005 Ιούλιος

Γ. Αδίδακτο κείμενο: Ἀντιφῶντος Περὶ τοῦ χορευτοῦ 25

Γ1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το παρακάτω κείμενο.

Ἐπίστασθε δὲ, ὦ ἄνδρες, ὅτι αἱ ἀνάγκαι αὗται ἰσχυρόταται καὶ μέγισταί εἰσι τῶν ἐν ἀνθρώποις, καὶ ἔλεγχοι ἐκ τούτων σαφέστατοι καὶ πιστότατοι περὶ τοῦ δικαίου, ὅπου εἶεν μὲν ἐλεύθεροι πολλοὶ οἱ συνειδότες, εἶεν δὲ δοῦλοι, καὶ ἐξείη μὲν τοὺς ἐλευθέρους ὅρκοις καὶ πίστεσιν ἀναγκάζειν, ἃ τοῖς ἐλευθέροις μέγιστα καὶ περὶ πλείστου ἐστίν, ἐξείη δὲ τοὺς δούλους ἑτέραις ἀνάγκαις, ὑφ' ὧν καὶ ἣν μέλλωσιν ἀποθανεῖσθαι κατειπόντες, ὅμως ἀναγκάζονται τἀληθῆ λέγειν· ἡ γὰρ παροῦσα ἀνάγκη ἑκάστῳ ἰσχυροτέρα ἐστὶ τῆς μελλούσης ἔσεσθαι.
Μονάδες 20
Γ2.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
Ἐπίστασθε:               το δεύτερο ενικό πρόσωπο της ευκτικής ενεστώτα.
συνειδότες:                το απαρέμφατο ενεστώτα.
ἐξείη:                          το τρίτο ενικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα.
ἀποθανεῖσθαι:           το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής αορίστου β΄.
κατειπόντες:         το δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β΄ της ενεργητικής φωνής.
Μονάδες 5
Γ2.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
πολλοί:           τη γενική πληθυντικού του αρσενικού γένους στο συγκριτικό βαθμό.
πίστεσιν:        τη δοτική του ενικού αριθμού.
ἃ:                     τη δοτική πληθυντικού του θηλυκού γένους.
σαφέστατοι:   τη γενική ενικού του αρσενικού γένους στο θετικό βαθμό.
παροῦσα:        την ονομαστική πληθυντικού του ουδετέρου γένους.
Μονάδες 5
Γ3.α. Να προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων: περὶ τοῦ δικαίου, ὅρκοις, ἀναγκάζειν, μέγιστα, τἀληθῆ, τῆς μελλούσης.
Μονάδες 6
Γ3.β. εἰσι, μέλλωσιν: να γράψετε τις προτάσεις στις οποίες ανήκουν τα παραπάνω ρήματα και να τις αναγνωρίσετε ως προς το είδος τους.
Μονάδες 4


2006 Ιούνιος

Γ. Αδίδακτο κείμενο: Ξενοφώντος Συμπόσιον 2. 10

Γ1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το παρακάτω κείμενο.

Καὶ ὁ ᾿Αντισθένης, Πῶς οὖν, ἔφη, ὦ Σώκρατες, οὕτω γιγνώσκων οὐ καὶ σὺ παιδεύεις Ξανθίππην, ἀλλὰ χρῇ γυναικὶ τῶν οὐσῶν, οἶμαι δὲ καὶ τῶν γεγενημένων καὶ τῶν ἐσομένων χαλεπωτάτῃ; ὅτι, ἔφη, ὁρῶ καὶ τοὺς ἱππικοὺς βουλομένους γενέσθαι οὐ τοὺς εὐπειθεστάτους ἀλλὰ τοὺς θυμοειδεῖς ἵππους κτωμένους. Νομίζουσι γάρ, ἂν τοὺς τοιούτους δύνωνται κατέχειν, ῥᾳδίως τοῖς γε ἄλλοις ἵπποις χρήσεσθαι. Κἀγὼ δὴ βουλόμενος ἀνθρώποις χρῆσθαι καὶ ὁμιλεῖν ταύτην κέκτημαι, εὖ εἰδὼς ὅτι εἰ ταύτην ὑποίσω, ῥᾳδίως τοῖς γε ἄλλοις ἅπασιν ἀνθρώποις συνέσομαι.
________________
ἱππικὸς = ικανός ιππέας
Μονάδες 20

Γ2.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ἔφη:                         το δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής ενεστώτα.
γιγνώσκων:             το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής παρακειμένου στην ίδια φωνή.
ὁρῶ:                          το δεύτερο ενικό πρόσωπο παρατατικού στην ίδια φωνή.
νομίζουσι:               το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα στην ίδια φωνή.
κατέχειν:                 το τρίτο ενικό πρόσωπο υποτακτικής αορίστου β΄ στην ίδια φωνή.
Μονάδες 5

Γ2.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
σὺ:                               τη δοτική πληθυντικού αριθμού του ίδιου προσώπου.
γυναικὶ:                      την κλητική ενικού αριθμού.
θυμοειδεῖς:                 την ονομαστική ενικού αριθμού του ουδετέρου γένους.
ἵππους:                       τη δοτική ενικού αριθμού.
ἅπασιν:                       τη γενική ενικού αριθμού του θηλυκού γένους.
Μονάδες 5
Γ3.α. Να προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων: γυναικί, τῶν οὐσῶν, κτωμένους, χρῆσθαι, εὖ, ἅπασιν.
Μονάδες 6
Γ3.β. «ὅτι, ἔφη, ὁρῶ ... συνέσομαι»: Να βρεθούν οι υποθετικοί λόγοι του αποσπάσματος και να αναγνωριστεί το είδος τους.
Μονάδες 4


2006 Ιούλιος

Γ. Αδίδακτο κείμενο: Ξενοφῶντος Ἀπομνημονεύματα Β ΙΙ 6-7

Γ1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το παρακάτω κείμενο.

Καὶ οὐκ ἀρκεῖ θρέψαι μόνον, ἀλλὰ καί, ἐπειδὰν δόξωσιν ἱκανοὶ εἶναι οἱ παῖδες μανθάνειν τι, ἃ μὲν ἂν αὐτοὶ ἔχωσιν οἱ γονεῖς ἀγαθὰ πρὸς τὸν βίον, διδάσκουσιν, ἃ δ' ἂν οἴωνται ἄλλον ἱκανώτερον εἶναι διδάξαι, πέμπουσι πρὸς τοῦτον δαπανῶντες, καὶ ἐπιμελοῦνται πάντα ποιοῦντες ὅπως οἱ παῖδες αὐτοῖς γένωνται ὡς δυνατὸν βέλτιστοι. πρὸς ταῦτα ὁ νεανίσκος εἶπεν. ἀλλά τοι εἰ καὶ πάντα ταῦτα πεποίηκε καὶ ἄλλα τούτων πολλαπλάσια, οὐδεὶς ἂν δύναιτο αὐτὸς ἀνασχέσθαι τὴν χαλεπότητα. καὶ ο Σωκράτης, Πότερα δέ, ἔφη, οἴει θηρίου ἀγριότητα δυσφορωτέραν εἶναι ἢ μητρός;
Μονάδες 20
Γ2.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:

θρέψαι:                     το απαρέμφατο παρακειμένου της ενεργητικής φωνής.
μανθάνειν:               το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β΄ της ίδιας φωνής.
δαπανῶντες:            το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο ευκτικής ενεστώτα της ίδιας φωνής.
δύναιτο:                    το τρίτο ενικό πρόσωπο υποτακτικής στον ίδιο χρόνο.
ἀνασχέσθα:               το δεύτερο ενικό πρόσωπο παρατατικού της ίδιας φωνής.
Μονάδες 5
Γ2.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου :
παῖδες:            την κλητική ενικού αριθμού.
γονεῖς:            τη δοτική πληθυντικού αριθμού.
βέλτιστοι:      τη γενική ενικού στο συγκριτικό βαθμό.
οὐδεὶς:            την αιτιατική πληθυντικού αριθμού.
μητρός:           τη γενική πληθυντικού αριθμού.
Μονάδες 5
Γ3.α. Να προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων: θρέψαι, διδάξαι, δαπανῶντες, βέλτιστοι, τούτων, θηρίου.
Μονάδες 6
Γ3.β. ἐπειδὰν… διδάσκουσιν: να γράψετε την υπόθεση και την απόδοση των υποθετικών λόγων που λανθάνουν στο απόσπασμα και να τους χαρακτηρίσετε ως προς το είδος τους.
Μονάδες 4

  
2007 Ιούνιος Γ. Αδίδακτο κείμενο: Πλάτων, λκιβιάδης Α΄ 133 ΒC

Γ1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το κείμενο.

ΣΩΚΡ. Ὀφθαλμὸς ἄρ’ εἰ μέλλει ἰδεῖν αὑτόν, εἰς ὀφθαλμὸν αὐτῷ βλεπτέον, καὶ τοῦ ὄμματος εἰς ἐκεῖνον τὸν τόπον ἐν ᾧ τυγχάνει ἡ ὀφθαλμοῦ ἀρετὴ ἐγγιγνομένη· ἔστι δὲ τοῦτό που ὄψις; − ΑΛΚ. Οὕτως. ΣΩΚΡ. Ἆρ’ οὖν, ὦ φίλε Ἀλκιβιάδη, καὶ ψυχὴ εἰ μέλλει γνώσεσθαι αὑτήν, εἰς ψυχὴν αὐτῇ βλεπτέον, καὶ μάλιστ’ εἰς τοῦτον αὐτῆς τὸν τόπον ἐν ᾧ ἐγγίγνεται ἡ ψυχῆς ἀρετή, σοφία, καὶ εἰς ἄλλο ᾧ τοῦτο τυγχάνει ὅμοιον ὄν; − ΑΛΚ. Ἔμοιγε δοκεῖ, ὦ Σώκρατες. ΣΩΚΡ. Ἔχομεν οὖν εἰπεῖν ὅτι ἐστὶ τῆς ψυχῆς θειότερον ἢ τοῦτο, περὶ ὃ τὸ εἰδέναι τε καὶ φρονεῖν ἐστιν; − ΑΛΚ. Οὐκ ἔχομεν. ΣΩΚΡ. Τῷ θεῷ ἄρα τοῦτ’ ἔοικεν αὐτῆς, καί τις εἰς τοῦτο βλέπων καὶ πᾶν τὸ θεῖον γνούς, θεόν τε καὶ φρόνησιν, οὕτω καὶ ἑαυτὸν ἂν γνοίη μάλιστα.
Μονάδες 20
Γ2.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
δεν: το δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής του ίδιου χρόνου της ίδιας φωνής.
τυγχάνει: το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής παρατατικού.
γνώσεσθαι: το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β΄.
εδέναι: το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο υποτακτικής ενεστώτα.
χομεν: το τρίτο ενικό πρόσωπο οριστικής παρακειμένου της ίδιας φωνής.
Μονάδες 5
Γ2.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
μματος: τη δοτική του ενικού αριθμού.
τοτον: την ονομαστική του πληθυντικού αριθμού του αρσενικού γένους.
μοιον: τη δοτική του πληθυντικού αριθμού του ουδέτερου γένους.
πν: τη γενική ενικού αριθμού του θηλυκού γένους.
φρόνησιν: τη δοτική του πληθυντικού αριθμού.
Μονάδες 5
Γ3.α. Να προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων: δεν, γγιγνομένη, ατήν, μοιον, τ εδέναι.
Μονάδες 5
Γ3.β. «Τ θε . . . μάλιστα»: Να αναγνωρίσετε τον λανθάνοντα υποθετικό λόγο και να τον αναλύσετε.
Μονάδες 5



2007 Ιούλιος   Γ. Αδίδακτο κείμενο: Δημοσθένους Πρὸς Σπουδίαν 23-24

Γ1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το κείμενο.

Ἀλλὰ μήν, ὦ ἄνδρες δικασταί, τοῦτό γε δεινὸν δήπου, εἰ πρὸς τὰ συγκεχωρημέν’ ὑπ’ αὐτῶν τούτων ἐξέσται νῦν ἀντιλέγειν, καὶ μηδὲν σημεῖον ὑμῖν ἔσται, διότι πάντες ἄνθρωποι πρὸς τὰ μήτ’ ἀληθῆ μήτε δίκαια τῶν ἐγκλημάτων οὐ κατασιωπᾶν, ἀλλὰ παραχρῆμ’ ἀμφισβητεῖν εἰώθαμεν, μὴ ποιήσαντες δὲ ταῦτα, ἂν ὕστερον ἀντιδικῶσιν, πονηροὶ καὶ συκοφάνται δοκοῦσιν εἶναι. ταῦτα μὲν τοίνυν Σπουδίας οὐδὲν ἧττον ἐμοῦ γιγνώσκων, ἀλλ’ οἶμαι μὲν καὶ ἀκριβέστερον, ὅσῳ καὶ πυκνότερον ἐνταυθοῖ παρέρχεται, πᾶσιν ἐναντία τοῖς πεπραγμένοις αὑτῷ λέγων οὐκ αἰσχύνεται. καίτοι πολλάκις ὑμεῖς ἓν μόνον σκευώρημα συνιδόντες, τούτῳ κατὰ τῶν ἄλλων τῶν ἐγκαλουμένων ἐχρήσασθε τεκμηρίῳ.
Μονάδες 20
Γ2.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ἐξέσται:                το τρίτο ενικό πρόσωπο οριστικής παρατατικού.
κατασιωπᾶν:        το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο υποτακτικής ενεστώτα της ίδιας φωνής.
ἀμφισβητεῖν:       το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής αορίστου της ίδιας φωνής.
αἰσχύνεται:          το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο ευκτικής παθητικού αορίστου.
ἐχρήσασθε:          το τρίτο ενικό πρόσωπο οριστικής ενεστώτα.
Μονάδες 5
Γ2.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου :
ἄνδρες:           την κλητική ενικού αριθμού.
μηδέν:             τη δοτική πληθυντικού αριθμού, στο αρσενικό γένος.
τὰ ἀληθῆ:      την αιτιατική ενικού αρσενικού γένους.
ἧττον:             την ονομαστική πληθυντικού αριθμού του αρσενικού γένους στον ίδιο βαθμό.
ἐμοῦ:               τη γενική πληθυντικού αριθμού του ιδίου προσώπου.
Μονάδες 5
Γ3.α. Να προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων: δικασταί, ἀντιλέγειν, σημεῖον, τοῖς πεπραγμένοις, αὑτῷ, τεκμηρίῳ.
Μονάδες 6
Γ3.β. ἐξέσται, ἀντιδικῶσιν: να γράψετε τις προτάσεις στις οποίες ανήκουν τα παραπάνω ρήματα και να τις αναγνωρίσετε ως προς το είδος τους.
Μονάδες 4

 2008 Ιούνιος Γ. Αδίδακτο κείμενο: Λυσίου, Κατὰ Ἀλκιβιάδου  Α 144, 46-47

Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.

Ἐγὼ μὲν οὖν ὡς ἐδυνάμην ἄριστα κατηγόρηκα, ἐπίσταμαι δ’ ὅτι οἱ μὲν ἄλλοι τῶν ἀκροωμένων θαυμάζουσιν, ὅπως ποθ’ οὕτως ἀκριβῶς ἐδυνήθην ἐξευρεῖν τὰ τούτων ἁμαρτήματα, οὗτος δέ μου καταγελᾷ, ὅτι οὐδὲ πολλοστὸν μέρος εἴρηκα τῶν τούτοις ὑπαρχόντων κακῶν. Ὑμεῖς οὖν  καὶ τὰ εἰρημένα καὶ τὰ παραλελειμμένα ἀναλογισάμενοι πολὺ μᾶλλον αὐτοῦ καταψηφίσασθε, ἐνθυμηθέντες ὅτι ἔνοχος μέν ἐστι τῇ γραφῇ, μεγάλη δ’ εὐτυχία τὸ τοιούτων πολιτῶν ἀπαλλαγῆναι τῇ πόλει. Ἀνάγνωθι δ’ αὐτοῖς τοὺς νόμους καὶ τοὺς ὅρκους καὶ τὴν γραφήν.
__________________
οὐδὲ πολλοστόν: ούτε το ελάχιστο
Μονάδες 20
Γ1.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
καταγελᾷ:                  το τρίτο πληθυντικό ευκτικής του ίδιου χρόνου στην ίδια φωνή.
εἴρηκα:                       το δεύτερο πληθυντικό οριστικής αορίστου β΄ στην ίδια φωνή.
ἐξευρεῖν:                     το απαρέμφατο ενεστώτα στην ίδια φωνή.
καταψηφίσασθε:       το τρίτο πληθυντικό οριστικής μέλλοντα στην ίδια φωνή.
παραλελειμμένα:        το τρίτο ενικό οριστικής του ίδιου χρόνου στην ίδια φωνή.
Μονάδες 5
Γ1.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
τούτων:                      τη δοτική πληθυντικού του θηλυκού γένους. 
ἁμαρτήματα:             τη δοτική πληθυντικού. 
μᾶλλον:                      τον θετικό βαθμό.
μεγάλη:                      την αιτιατική πληθυντικού υπερθετικού βαθμού στο ίδιο γένος.
πόλει:                         την κλητική ενικού.
Μονάδες 5
Γ2.α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων: τῶν ἀκροωμένων, ἐξευρεῖν, τούτων, αὐτοῦ, ἐνθυμηθέντες, τοιούτων.
Μονάδες 6
Γ2.β. ἐδυνήθην, εἴρηκα: Να γράψετε τις προτάσεις στις οποίες ανήκουν τα παραπάνω ρήματα και να τις αναγνωρίσετε πλήρως συντακτικά (είδος, εισαγωγή, εκφορά, λειτουργία).
Μονάδες 4


2008 Ιούλιος

Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.

Νῦν δ’ οἱ μὲν τὰ κοινὰ διοικοῦντες ἐκ πτωχῶν εὔποροι καὶ πολλοῦ  χρόνου τροφὴν ἄφθονόν εἰσιν ἡτοιμασμένοι· ὑμῖν δ’ οὐδὲ  μιᾶς ἡμέρας ἐφόδι’ ἐστὶν ἐν τῷ κοινῷ, ἀλλ’ ἅμα δεῖ τι ποιεῖν, καὶ πόθεν οὐκ ἔχετε. Τότε μὲν γὰρ ὁ δῆμος ἦν δεσπότης τῶν πολιτευομένων, νῦν δ’ ὑπηρέτης. Αἴτιοι δ’ οἱ τὰ τοιαῦτα γράφοντες, καὶ συνεθίζοντες ὑμᾶς ὑμῶν μὲν αὐτῶν καταφρονεῖν, ἕνα δ’ ἢ δύο θαυμάζειν ἀνθρώπους. Εἶθ’ οὗτοι κληρονομοῦσι τῆς ὑμετέρας δόξης καὶ τῶν ἀγαθῶν, ὑμεῖς δ’ οὐδ’ ὁτιοῦν ἀπολαύετε, ἀλλὰ μάρτυρές ἐστε τῶν ἑτέρων ἀγαθῶν, οὐδενὸς ἄλλου μετέχοντες ἢ τοῦ ἐξαπατᾶσθαι.  
∆ημοσθένους Κατ’ ριστοκράτους 209-210
Μονάδες 20
Γ1.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
διοικοῦντες: το πρώτο ενικό πρόσωπο παρατατικού  στην ίδια φωνή.
ἡτοιμασμένοι: το τρίτο ενικό πρόσωπο υπερσυντελίκου στην ίδια φωνή.
γράφοντες: το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο υποτακτικής παθητικού αορίστου β΄.
συνεθίζοντες: το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα στην ίδια φωνή.
μετέχοντες: το δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β΄ στην ίδια φωνή.
Μονάδες 5

Γ1.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
δεσπότης: την κλητική ενικού. 
ἄφθονον: την αιτιατική πληθυντικού στο θηλυκό γένος. 
ἀγαθῶν: το επίρρημα στον θετικό βαθμό.
τι: τη δοτική πληθυντικού του ιδίου γένους.
τοιαῦτα: τη γενική πληθυντικού του θηλυκού γένους.
Μονάδες 5
 Γ2.α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων: εὔποροι, ὑμῖν, ἡμέρας, καταφρονεῖν, ὁτιοῦν.
Μονάδες 5
 Γ2.β. Τότε μὲν γὰρ … νῦν δ’ ὑπηρέτης: να μετατρέψετε την περίοδο σε πλάγιο λόγο χρησιμοποιώντας απαρεμφατική σύνταξη με εξάρτηση από την πρόταση «Οὗτοι εἶπον».
Μονάδες 5

  
2009 Ιούνιος

Αδίδακτο κείμενο: Θουκυδίδου Ιστοριών Ε 115

Κα ργεοι κατ τν χρόνον τν ατν σβαλόντες ς τν Φλειασίαν κα λοχισθέντες1 πό τε Φλειασίων κα τν σφετέρων φυγάδων διεφθάρησαν ς γδοήκοντα. κα ο κ τς Πύλου θηναοι Λακεδαιμονίων πολλν λείαν λαβον· κα Λακεδαιμόνιοι δι’ ατ τς μν σπονδς οδ’ ς2 φέντες πολέμουν ατος, κήρυξαν δ ε τις βούλεται παρσφν θηναίους λζεσθαι3. κα Κορίνθιοι πολέμησαν δίων τινν διαφορν νεκα τος θηναίοις· ο δ’ λλοι Πελοποννήσιοι σύχαζον. ελον δ κα ο Μήλιοι τν θηναίων το περιτειχίσματος τ κατ τν γορν προσβαλόντες νυκτός, κα νδρας τε πέκτειναν καὶ ἐσενεγκάμενοι στόν τε κα σα πλεστα δύναντο χρήσιμα ναχωρήσαντες σύχαζον.
-----------
1. λοχίζομαι = πέφτω σε ενέδρα
2. ς = με αυτόν τον τρόπο
3. λζομαι = λαφυραγωγώ, ληστεύω


Γ. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ1.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους :
λαβον :                      το απαρέμφατο παρακειμένου στην ίδια φωνή.
πολέμουν :               το β΄ ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου στην ίδια φωνή.
κήρυξαν :                 το γ΄ ενικό πρόσωπο ευκτικής μέλλοντα στην ίδια φωνή.
ελον :                         το β΄ πληθυντικό πρόσωπο υποτακτικής ενεστώτα στη μέση φωνή.
προσβαλόντες :         το β΄ ενικό πρόσωπο οριστικής του ίδιου χρόνου.
Μονάδες 5
Γ1.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους :
φυγάδων :                  τη δοτική ενικού.
πολλήν :                     το επίρρημα στον θετικό βαθμό.
σπονδάς :                   την αιτιατική ενικού.
τινν :                        την αιτιατική πληθυντικού στο ίδιο γένος.
περιτειχίσματος :      τη γενική πληθυντικού.
Μονάδες 5
Γ2.α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων και φράσεων: π Φλειασίων, δι’ ατό, ατος, δίων, νυκτός, ναχωρήσαντες.
Μονάδες 6
Γ2.β. Να μετατρέψετε την περίοδο «κα ο κ τς Πύλου ... λαβον» σε πλάγιο λόγο, χρησιμοποιώντας απαρεμφατική σύνταξη, με εξάρτηση από την πρόταση «οτοι λεγον».
Μονάδες 4

  

2009 Ιούλιος

Αδίδακτο κείμενο
Ξενοφῶντος Ἀπομνημονεύματα IV, ii 25-27

Oὕτως ἔμοιγε δοκεῖ, ἔφη, ὁ μὴ εἰδὼς τὴν αὑτοῦ δύναμιν ἀγνοεῖν ἑαυτόν. Ἐκεῖνο δὲ οὐ φανερόν, ἔφη, ὅτι διὰ μὲν τὸ εἰδέναι ἑαυτοὺς πλεῖστα ἀγαθὰ πάσχουσιν ἄνθρωποι, διὰ δὲ τὸ ἐψεῦσθαι ἑαυτῶν πλεῖστα κακά; οἱ μὲν γὰρ εἰδότες ἑαυτοὺς τά τε ἐπιτήδεια ἑαυτοῖς ἴσασι καὶ διαγιγνώσκουσιν ἅ τε δύνανται καὶ ἃ μή· καὶ ἃ μὲν ἐπίστανται πράττοντες πορίζονταί τε ὧν δέονται καὶ εὖ πράττουσιν, ὧν δὲ μὴ ἐπίστανται ἀπεχόμενοι ἀναμάρτητοι γίγνονται καὶ διαφεύγουσι τὸ κακῶς πράττειν· διὰ τοῦτο δὲ καὶ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους δυνάμενοι δοκιμάζειν καὶ διὰ τῆς τῶν ἄλλων χρείας τά τε ἀγαθὰ πορίζονται καὶ τὰ κακὰ φυλάττονται.

Γ. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ1.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ἔφη : το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής ενεστώτα.
εἰδέναι : το τρίτο ενικό πρόσωπο ευκτικής του ίδιου χρόνου.
πάσχουσιν : το δεύτερο ενικό πρόσωπο ευκτικής μέλλοντα.
ἐψεῦσθαι : το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής υπερσυντελίκου.
διαγιγνώσκουσιν : το δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β΄ στην ίδια φωνή.
Μονάδες 5
Γ1.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου :
τὴν δύναμιν : την κλητική ενικού.
πλεῖστα : την αιτιατική ενικού του αρσενικού γένους στον θετικό βαθμό.
οἱ εἰδότες : τη δοτική πληθυντικού.
ἅ : τη δοτική ενικού στο ίδιο γένος.
κακῶς : τον υπερθετικό βαθμό.
Μονάδες 5
Γ2.α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων και φράσεων:
ἀγνοεῖν, διὰ τὸ ἐψεῦσθαι, ἑαυτοῖς, ὧν (το πρώτο κατά σειρά), ἀναμάρτητοι, τῶν ἄλλων.
Μονάδες 6
Γ2.β. «ὅτι διὰ μὲν τὸ εἰδέναι … ἄνθρωποι», «καὶ ἃ μὲν ἐπίστανται»: να αναγνωρίσετε το είδος και τον συντακτικό ρόλο των προτάσεων.
Μονάδες 4


2010 Ιούνιος

Αδίδακτο κείμενο
Ξενοφντος πομνημονεύματα Βιβλίο Δ, κεφ. VIII, § 8-9

Ε δ βιώσομαι πλείω χρόνον, σως ναγκαον σται ττο γήρως πιτελεσθαι κα ρν τε κα κούειν ττον καδιανοεσθαι χερον κα δυσμαθέστερον ποβαίνειν καὶ ἐπιλησμονέστερον, κα ν πρότερον βελτίων ν, τούτων χείρω γίγνεσθαι· λλ μν τατά γε μ ασθανομέν μν βίωτος ν εη βίος, ασθανόμενον δ πς οκ νάγκη χερόν τε κα ηδέστερον ζν; λλ μν ε γε δίκως ποθανομαι, τος μν δίκως μ ποκτείνασιν ασχρν ν εη τοτο· ε γρ τ δικεν ασχρόν στι, πς οκ ασχρν κα τ δίκως τιον ποιεν;
-----------
τ το γήρως πιτελομαι = υφίσταμαι τα βάρη του γήρατος

Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:

πλείω :                        δοτική πληθυντικού του αρσενικού στο θετικό βαθμό.
γήρως :                       δοτική του ενικού.
δυσμαθέστερον : αιτιατική του ενικού του θηλυκού στο θετικό βαθμό.
τατα :                       αιτιατική του πληθυντικού στο αρσενικό γένος.
μ :                            γενική πληθυντικού δευτέρου προσώπου.
ρν: :                         τρίτο ενικό πρόσωπο παρατατικού στην ίδια φωνή.
ποβαίνειν :               δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου δευτέρου στην ίδια φωνή.
γίγνεσθαι :                 πρώτο πληθυντικό πρόσωπο ευκτικής αορίστου δευτέρου.
ασθανόμενον :          τρίτο πληθυντικό οριστικής παρακειμένου στην ίδια φωνή.
δικεν :                     το απαρέμφατο αορίστου στην ίδια φωνή.
Μονάδες 10
Γ3α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων: πιτελεσθαι, πρότερον, τούτων, βίωτος, μ, τιον.
Μονάδες 6
Γ3β. «λλ μν τατά γε μ ασθανομέν μν βίωτος ν εη βίος»: να αναγνωρίσετε τον λανθάνοντα υποθετικό λόγο και να τον αναλύσετε.
Μονάδες 4

  
2010 Ιούλιος

Αδίδακτο κείμενο Ασχίνου, Περ παραπρεσβείας 80

Χρ δέ, νδρες θηναοι, τος μν πρέσβεις θεωρεν πρς τν καιρν καθ’ ν πρέσβευον, τος δ στρατηγος πρς τς δυνάμεις ν γοντο. κα γρ τς εκόνας στατε, κα τς προεδρίας κα τος στεφάνους κα τς ν πρυτανεί σιτήσεις δίδοτε, ο τος τν ερήνην παγγείλασιν, λλ τος τν μάχην νικήσασιν. ε δ’ σονται τν πολέμων α μν εθυναι τν πρέσβεων, α δ δωρεα τν στρατηγν, σπόνδους κα κηρύκτους τος πολέμους ποιήσετε˙ οδες γρ θελήσει πρεσβεύειν.
__________
α εκόνες = τα αγάλματα
α προεδρίαι = οι τιμητικές θέσεις, η πρωτοκαθεδρία

Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
τος πρέσβεις :          την αιτιατική ενικού.
θεωρεν :                    το β΄ πληθυντικό οριστικής παρατατικού στην ίδια φωνή.
ν :                              τη δοτική πληθυντικού στο θηλυκό γένος.
πρέσβευον :             το απαρέμφατο παρακειμένου στην ίδια φωνή.
τς δυνάμεις :            την κλητική ενικού.
στατε :                       το γ΄ ενικό πρόσωπο προστακτικής ενεστώτα στη μέση φωνή.
παγγείλασιν :          το α΄ πληθυντικό πρόσωπο ευκτικής του μέλλοντα στην ίδια φωνή.
νικήσασιν :                τη γενική ενικού της μετοχής του ενεστώτα στο αρσενικό γένος.
σονται :                     το β΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής του παρατατικού.
δωρεα :                      τη γενική πληθυντικού.
Μονάδες 10
Γ3.α. Να γίνει συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων: θηναοι, θεωρεν, πρς τν καιρόν, τος παγγείλασιν, τν πρέσβεων, κηρύκτους. (μονάδες 6)
Γ3.β. «οδες γρ θελήσει πρεσβεύειν»: Να μετατρέψετε την πρόταση σε πλάγιο λόγο με όλους τους δυνατούς τρόπους, με εξάρτηση από το «Οτος λεγεν». (μονάδες 4)
Μονάδες 10

2011 Ιούνιος

Γ. Αδίδακτο κείμενο
Ξενοφῶντος Συμπόσιον Ι, 11-12

Ἐκεῖνοι μὲν οὖν σιωπῇ ἐδείπνουν, ὥσπερ τοῦτο ἐπιτεταγμένον αὐτοῖς ὑπὸ κρείττονός τινος. Φίλιππος δ’ ὁ γελωτοποιὸς κρούσας τὴν θύραν εἶπε τῷ ὑπακούσαντι εἰσαγγεῖλαι ὅστις τε εἴη καὶ δι’ ὅ τι κατάγεσθαι βούλοιτο, συνεσκευασμένος τε παρεῖναι ἔφη πάντα τὰ ἐπιτήδεια ὥστε δειπνεῖν τἀλλότρια, καὶ τὸν παῖδα δὲ ἔφη πάνυ πιέζεσθαι διά τε τὸ φέρειν μηδὲν καὶ διὰ τὸ ἀνάριστον εἶναι. ὁ οὖν Καλλίας ἀκούσας ταῦτα εἶπεν· Ἀλλὰ μέντοι, ὦ ἄνδρες, αἰσχρὸν στέγης γε φθονῆσαι· εἰσίτω οὖν. καὶ ἅμα ἀπέβλεψεν εἰς τὸν Αὐτόλυκον, δῆλον ὅτι ἐπισκοπῶν τί ἐκείνῳ δόξειε τὸ σκῶμμα εἶναι.
-----------
ὁ ἀνάριστος = ο νηστικός

Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
κρείττονος : την αιτιατική πληθυντικού του ίδιου βαθμού στο θηλυκό γένος
ὅ τι : τη γενική ενικού του ίδιου γένους
ἔφη : το τρίτο ενικό πρόσωπο της ευκτικής του ενεστώτα
πάντα : τη δοτική πληθυντικού στο ίδιο γένος
φέρειν : το απαρέμφατο αορίστου β΄ στην ίδια φωνή
ταῦτα : την ονομαστική πληθυντικού του θηλυκού γένους
ἄνδρες : την κλητική του ενικού
αἰσχρόν : τη δοτική ενικού του συγκριτικού βαθμού στο ίδιο γένος
εἰσίτω : το δεύτερο ενικό πρόσωπο στην ίδια έγκλιση στον ίδιο χρόνο
δόξειε : το τρίτο ενικό πρόσωπο της οριστικής του ίδιου χρόνου
Μονάδες 10
Γ3α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων και φράσεων: αὐτοῖς, τῷ ὑπακούσαντι, διὰ τὸ φέρειν, ἀνάριστον, φθονῆσαι, ἐκείνῳ (μονάδες 6)
Γ3β. «εἶπε τῷ ὑπακούσαντι εἰσαγγεῖλαι ὅστις εἴη»: Να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ. Να ληφθεί υπόψη ότι ο πλάγιος λόγος εξαρτάται από το «εἶπε τῷ ὑπακούσαντι». (μονάδες 4)
Μονάδες 10

2011 Ιούλιος

Αδίδακτο κείμενο
Θουκυδίδου στοριν Β 54

Τοιούτ μν πάθει ο θηναοι περιπεσόντες πιέζοντο, νθρώπων τ’ νδον θνσκόντων κα γς ξω δουμένης. ν δ τ κακ οα εκς νεμνήσθησαν κα τοδε το πους, φάσκοντες ο πρεσβύτεροι πάλαι δεσθαι «ξει Δωριακς πόλεμος κα λοιμς μ’ ατ». γένετο μν ον ρις τος νθρώποις μ λοιμν νομάσθαι ν τ πει π τν παλαιν, λλ λιμόν, νίκησε δ π το παρόντος εκότως λοιμν ερσθαι· ο γρ νθρωποι πρς πασχον τν μνήμην ποιοντο. ν δέ γε ομαί ποτε λλος πόλεμος καταλάβ Δωρικς τοδε στερος κα ξυμβ γενέσθαι λιμόν, κατ τ εκς οτως σονται.
__________
δόω-δῃῶ = καταστρέφω
τ πος = ο στίχος

Γ1.       Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2.       Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
περιπεσόντες :           δοτική πληθυντικού της μετοχής του παρακειμένου στο αρσενικό γένος
δουμένης :               γ΄ ενικό υποτακτικής του ενεστώτα στην ενεργητική φωνή
κακ :                         τη δοτική πληθυντικού του συγκριτικού βαθμού στο θηλυκό γένος
νεμνήσθησαν :        α ενικό της ευκτικής αορίστου στην παθητική φωνή
τοδε :                        ονομαστική πληθυντικού του αρσενικού γένους
φάσκοντες :               δοτική πληθυντικού του ίδιου γένους
πάλαι :                        υπερθετικό βαθμό
ρις :                           αιτιατική ενικού
πασχον :                   β ενικό πρόσωπο της οριστικής μέλλοντα
ξυμβ :                       β ενικό πρόσωπο της προστακτικής του ίδιου χρόνου
Μονάδες 10
Γ3.α.   Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων και φράσεων: νδον, θνσκόντων, το πους, π τν παλαιν, τοδε (μετά τη λέξη Δωρικός), γενέσθαι (μονάδες 6)

Γ3.β.    «Τοιούτ πάθει ο θηναοι περιπεσόντες πιέζοντο»: Να μετατρέψετε τη φράση σε πλάγιο λόγο με όλους τους δυνατούς τρόπους, εξαρτώντας την από το «οτος επεν» (μονάδες 4)
Μονάδες 10

  
2012 Ιούνιος

Γ. Αδίδακτο κείμενο
Θουκυδίδου Ἱστοριῶν VII, 61
Ἄνδρες στρατιῶται Ἀθηναίων τε καὶ τῶν ἄλλων ξυμμάχων, ὁ μὲν ἀγὼν ὁ μέλλων ὁμοίως κοινὸς ἅπασιν ἔσται περί τε σωτηρίας καὶ πατρίδος ἑκάστοις οὐχ ἧσσον ἢ τοῖς πολεμίοις· ἢν γὰρ κρατήσωμεν νῦν ταῖς ναυσίν, ἔστι τῳ τὴν ὑπάρχουσάν που οἰκείαν πόλιν ἐπιδεῖν. ἀθυμεῖν δὲ οὐ χρὴ οὐδὲ πάσχειν ὅπερ οἱ ἀπειρότατοι τῶν ἀνθρώπων, οἳ τοῖς πρώτοις ἀγῶσι σφαλέντες ἔπειτα διὰ παντὸς τὴν ἐλπίδα τοῦ φόβου ὁμοίαν ταῖς ξυμφοραῖς ἔχουσιν. ἀλλ’ ὅσοι τε Ἀθηναίων πάρεστε, πολλῶν ἤδη πολέμων ἔμπειροι ὄντες, καὶ ὅσοι τῶν ξυμμάχων, ξυστρατευόμενοι αἰεί, μνήσθητε τῶν ἐν τοῖς πολέμοις παραλόγων.

Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
ἀγὼν :                                την αιτιατική πληθυντικού
ναυσίν :                             την κλητική ενικού
ὅπερ :                                τη δοτική πληθυντικού στο θηλυκό γένος
πρώτοις :                          τον ίδιο τύπο στον συγκριτικό βαθμό
σφαλέντες :                      τη δοτική πληθυντικού στο ίδιο γένος
κρατήσωμεν :                   το β΄ ενικό πρόσωπο της προστακτικής του ενεστώτα στην ίδια φωνή
ἐπιδεῖν :                            το απαρέμφατο του ενεστώτα στην ίδια φωνή
πάσχειν :                           το γ΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής του μέλλοντα
ἔχουσιν :                           το α΄ ενικό πρόσωπο της ευκτικής του αορίστου β΄ στην ίδια φωνή
μνήσθητε :                       το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του ίδιου χρόνου.
Μονάδες 10

Γ3α.    Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων: στρατιῶται, τῳ, ἀθυμεῖν, τῶν ἀνθρώπων, ταῖς ξυμφοραῖς, τῶν παραλόγων (μονάδες 6).

Γ3β.     «ἢν κρατήσωμεν ταῖς ναυσίν, ἔστι τῳ τὴν ὑπάρχουσάν που οἰκείαν πόλιν ἐπιδεῖν»: να μεταφέρετε το παραπάνω χωρίο στον πλάγιο λόγο (και με τους δύο τρόπους) εξαρτώντας το από τη φράση «Ὁ Νικίας εἶπεν» (μονάδες 4).
Μονάδες 10

Ιούλιος 2012

Αδίδακτο κείμενο
Ξενοφντος λληνικ Στ΄ ΙV, 6-7

μν δ Κλεόμβροτος τατα κούων παρωξύνετο πρς τ μάχην συνάπτειν. τν δ’ α Θηβαίων ο προεσττες λογίζοντο ς ε μ μαχοντο, ποστήσοιντο μν απεριοικίδες ατν πόλεις, ατο δ πολιορκήσοιντο· ε δ μὴ ἕξοι δμος Θηβαίων τπιτήδεια, τι κινδυνεύσοι κα πόλις ατος ναντία γενέσθαι. τε δ κα πεφευγότες πρόσθεν πολλο ατν λογίζοντο κρεττον εναι μαχομένους ποθνσκειν πάλιν φεύγειν. πρς δ τούτοις παρεθάρρυνε μέν τι ατος κα χρησμς λεγόμενος ς δέοι νταθα Λακεδαιμονίους ττηθναι νθα τ τν παρθένων ν μνμα, α λέγονται δι τ βιασθναι πΛακεδαιμονίων τινν ποκτεναι αυτάς.

Γ1.       Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2.       Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
παρωξύνετο :             το α΄ πληθυντικό οριστικής παρακειμένου στην ίδια φωνή
συνάπτειν :                το β΄ ενικό προστακτικής του αορίστου στην ίδια φωνή
προεσττες :                         την ονομαστική ενικού στο θηλυκό γένος
πεφευγότες :             το απαρέμφατο του αορίστου β΄ στην ίδια φωνή
πολλοί :                      τον ίδιο τύπο στον υπερθετικό βαθμό
κρεττον :                   τη δοτική πληθυντικού στο ίδιο γένος και στον ίδιο βαθμό
δέοι :                           το γ΄ ενικό πρόσωπο του παρατατικού
ττηθναι :               το γ΄ ενικό ευκτικής του ενεστώτα
μνμα :                       τη δοτική ενικού
αυτάς :                      τον ίδιο τύπο στο α΄ πρόσωπο.
Μονάδες 10
Γ3.α.   Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων και φράσεων: τατα, ατος, ατν (το δεύτερο στο κείμενο), μαχομένους, ποθνσκειν, πρς τούτοις, Λακεδαιμονίους. (μονάδες 7)

Γ3.β.    «τν δ’ α Θηβαίων ... ατν πόλεις»: να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ. (μονάδες 3)
Μονάδες 10

Ιούνιος 2013

Γ. Αδίδακτο κείμενο, Θουκυδίδου στοριν Ζ 28

Μηνύεται ον π μετοίκων τέ τινων κα κολούθων περ μν τν ρμν οδέν, λλων δ γαλμάτων περικοπαί τινες πρότερον π νεωτέρων μετ παιδις κα ονου γεγενημέναι, κα τ μυστήρια μα ς ποιεται ν οκίαις φβρει· ν κα τν λκιβιάδην πτιντο. Κα ατ πολαμβάνοντες ο μάλιστα τ λκιβιάδῃ ἀχθόμενοι μποδν ντι σφίσι μ ατος το δήμου βεβαίως προεστάναι, κα νομίσαντες, ε ατν ξελάσειαν, πρτοι ν εναι, μεγάλυνον κα βόων ς π δήμου καταλύσει τ τε μυστικ κα τν ρμν περικοπ γένοιτο κα οδν εη ατν τι ο μετκείνου πράχθη, πιλέγοντες τεκμήρια τν λλην ατο ς τὰ ἐπιτηδεύματα ο δημοτικν παρανομίαν.

μεγαλύνω: μεγαλοποιώ
δημοτική: δημοκρατική

Γ1.       Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2.       Να γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
τινων :                        την αιτιατική ενικού στο θηλυκό γένος
βρει :                         την αιτιατική ενικού
ντι :                           τη δοτική πληθυντικού στον ίδιο τύπο
μάλιστα :                    τον θετικό βαθμό του ιδίου τύπου
πτιντο :               το β΄ ενικό προστακτικής του ενεστώτα στην ίδια φωνή
πολαμβάνοντες :     τη δοτική πληθυντικού της μετοχής του αορίστου της παθητικής φωνής στο ίδιο γένος
ξελάσειαν :               το γ΄ πληθυντικό ευκτικής του μέλλοντα στην ίδια φωνή
βόων :                        το απαρέμφατο του ενεστώτα στην ίδια φωνή
εη :                             το γ΄ ενικό οριστικής του μέλλοντα
πράχθη :                   το γ΄ ενικό προστακτικής του παρακειμένου στην ίδια φωνή.
Μονάδες 10

Γ3.       α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων και φράσεων: περ τν ρμν, π νεωτέρων, τ μυστήρια, τν λκιβιάδην, δήμου (το δεύτερο στο κείμενο), ατο(μονάδες 6).

β. Να γράψετε τον υποθετικό λόγο του κειμένου (μονάδες 2) και να τον χαρακτηρίσετε ως προς το είδος του (μονάδες 2).

Μονάδες 10



Ιούλιος 2013 

Αδίδακτο κείμενο
∆ημοσθένους [Φιλίππου] πιστολ 18-19

Πάντων δέ μοι δοκεῖ παραλογώτατον εἶναι, διότι πέμψαντος ἐμοῦ πρέσβεις ἀπὸ τῆς συμμαχίας πάσης, ἵν’ ὦσι μάρτυρες, καὶ βουλομένου ποιήσασθαι πρὸς ὑμᾶς δικαίας ὁμολογίας ὑπὲρ τῶν Ἑλλήνων, οὐδὲ τοὺς περὶ τούτων λόγους ἐδέξασθε παρὰ τῶν πρεσβευόντων, ἐξὸν ὑμῖν ἢ τῶν κινδύνων ἀπαλλάξαι τοὺς δυσχερές ὑποπτεύοντάς τι καθ’ ἡμῶν, ἢ φανερῶς ἐξελέγξαι με φαυλότατον ὄντα τῶν ἁπάντων. τῷ μὲν οὖν δήμῳ ταῦτα συνέφερεν, τοῖς δὲ λέγουσιν οὐκ ἐλυσιτέλει. φασὶ γὰρ οἱ τῆς πολιτείας τῆς παρ’ ὑμῖν ἔμπειροι τὴν μὲν εἰρήνην πόλεμον αὐτοῖς εἶναι, τὸν δὲ πόλεμον εἰρήνην.

Γ1.    Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2.    Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους:
πρέσβεις:      την ίδια πτώση στον άλλο αριθμό
μάρτυρες:      την κλητική ενικού
μς:              τη δοτική πληθυντικού στο γ΄ πρόσωπο
δυσχερές:     την αιτιατική ενικού στο αρσενικό γένος στον ίδιο βαθμό
φανερς:      την αιτιατική πληθυντικού στο θηλυκό γένος συγκριτικού βαθμού
πέμψαντος:  το β΄ ενικό προστακτικής του παθητικού αορίστου
παλλάξαι:    το β΄ πληθυντικό οριστικής του υπερσυντελίκου στη μέση φωνή
συνέφερεν:  το γ΄ ενικό υποτακτικής του αορίστου β΄ στην ίδια φωνή
λυσιτέλει:     τη δοτική ενικού της μετοχής ενεστώτα στο αρσενικό γένος
φασί:              το β΄ ενικό πρόσωπο της προστακτικής του ενεστώτα.
Μονάδες 10
Γ3.    α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων: πάντων, μν, παλλάξαι, τς πολιτείας. (μονάδες 4)

β. «ν’ σι μάρτυρες»: να αντικαταστήσετε τη δευτερεύουσα πρόταση με την αντίστοιχη μετοχή (μονάδες 2) και στη φράση «με φαυλότατον ντα» να αναλύσετε τη μετοχή σε δευτερεύουσα πρόταση, κάνοντας τις αναγκαίες μετατροπές στους όρους της φράσης (μονάδες 4).
Μονάδες 10

Ιούνιος 2014

’Ισοκράτους ρχίδαμος, 103-105

Ομαι γρ μς οκ γνοεν, τι πολλα πράξεις δη τοιαται γεγόνασιν, ς ν ρχ μν παντες πέλαβον εναι συμφοράς, κα τος παθοσι συνηχθέσθησαν, στερον δ τς ατς ταύτας γνωσαν μεγίστων γαθν ατίας γεγενημένας. Κα τί δε τ πόρρω λέγειν; λλ κα νν τς πόλεις τάς γε πρωτευούσας, λέγω δ τν θηναίων κα Θηβαίων, εροιμεν ν οκ κ τς ερήνης μεγάλην πίδοσιν λαβούσας, λλ’ ξ ν ν τ πολέμ προδυστυχήσασαι πάλιν ατς νέλαβον, κ δ τούτων τν μν γεμόνα τν λλήνων καταστσαν, τν δ’ ν τ παρόντι τηλικαύτην γεγενημένην, σην οδες πώποτ’ σεσθαι προσεδόκησεν· α γρ πιφάνειαι κα λαμπρότητες οκ κ τς συχίας λλ’ κ τν γώνων γίγνεσθαι φιλοσιν.
συνάχθομαι: συμπονώ, συμπάσχω

 Γ1.      Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
 Γ2.      Να γράψετε τον τύπο που ζητείται για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις:
μς :             την αιτιατική ενικού αριθμού στο γ΄ πρόσωπο
πόρρω :          τον υπερθετικό βαθμό
γαθν :         το επίρρημα στον θετικό βαθμό
ατς :            τη γενική πληθυντικού αριθμού στο β΄ πρόσωπο στο ίδιο γένος
γεμόνα :       τη δοτική πληθυντικού αριθμού
ομαι :                         το γ΄ ενικό πρόσωπο του παρατατικού
πέλαβον :    το απαρέμφατο παρακειμένου στην παθητική φωνή
τος παθοσι : τον ίδιο τύπο στον μέλλοντα
γνωσαν :      το γ΄ ενικό ευκτικής στον ίδιο χρόνο
καταστσαν : το β΄ ενικό προστακτικής στον ίδιο χρόνο και στην ίδια φωνή.
Μονάδες 10
Γ3α.     Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων: μς, συμφοράς, τος παθοσι, τί, λαβούσας, γεμόνα.  (μονάδες 6)
Γ3β.     «α γρ πιφάνειαι κα λαμπρότητες οκ κ τς συχίας λλ’ κ τν γώνων γίγνεσθαι φιλοσιν»:  Να μεταφέρετε την παραπάνω πρόταση στον πλάγιο λόγο, και με τους δύο τρόπους, με εξάρτηση από τη φράση: « ήτωρ επεν». (μονάδες 4)
Μονάδες 10

Ιούλιος 2014

∆ημοσθένους, Πρς Ναυσίμαχον και Ξενοπείθην 19-20

κούω τοίνυν ατος τ μν περ τν πραγμάτων ατν κα τν νόμων δίκαια φεύξεσθαι, παρεσκευάσθαι δ λέγειν, ς πολλ χρήματ’ ατος κατελείφθη κα τατ’ πεστερήθησαν, κα τεκμηρί χρήσεσθαι τούτου τ μεγέθει τν δικν ς ξ ρχς λαχον, κα τν ρφανίαν δυρεσθαι, κα τν τς πιτροπς λόγον διεξιέναι· κα τατ’ εναι κα τοιαθ’ ος πεπιστεύκασι κα δι’ ν μς ξαπατήσειν οονται. γ δ τ μν τν δικν μέγεθος τν τότε ληχθεισν, μεζον γομαι τεκμήριον μν εναι ς συκοφαντεθ’ πατήρ, τούτοις ς πόλλ’ πεστεροντο.
πιτροπή: το έργο του επιτρόπου, επιτροπεία
τῶν δικῶν τῶν ληχθεισῶν: των υποθέσεων που εκδικάστηκαν

Γ1.    Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2.    Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
πολλά :                το επίρρημα στον θετικό βαθμό
τούτου :               την κλητική ενικού στο αρσενικό γένος
τ μεγέθει :         την αιτιατική πληθυντικού
μεζον :                την αιτιατική ενικού στο αρσενικό γένος στον θετικό βαθμό
πατήρ :                τη δοτική πληθυντικού αριθμού
φεύξεσθαι :         το απαρέμφατο του αορίστου β΄
κατελείφθη :        το γ ΄ ενικό της οριστικής παρακειμένου στην ίδια φωνή
χρήσεσθαι :         το γ ΄ πληθυντικό της ευκτικής του ενεστώτα
ἔλαχον :               το β ΄ πληθυντικό της προστακτικής του ενεστώτα στην ίδια φωνή
ἐξαπατήσειν :     το β ΄ ενικό της οριστικής παρατατικού στην ίδια φωνή.
Μονάδες 10
Γ3.    α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων: λέγειν, χρήματ’, τούτου, τεκμηρί, ος, μς, τν ληχθεισν, μεζον. (μονάδες 8)
β. Στο απόσπασμα «τν δικν ς ξ ρχς λαχον» να μετατρέψετε τη δευτερεύουσα πρόταση σε μετοχή. (μονάδες 2)
Μονάδες 10

Ιούνιος 2015

Θουκυδίδου στορίαι Α. 15. 1-2 (εκδ. Teubner)

Τά μν ον ναυτικ τν λλήνων τοιατα ν, τά τε παλαι κα τ στερον γενόμενα. σχν δ περιεποιήσαντο μως οκ λαχίστην ο προσσχόντες ατος χρημάτων τε προσόδ κα λλων ρχ· πιπλέοντες γρ τς νήσους κατεστρέφοντο, κα μάλιστα σοι μ διαρκ εχον χώραν. κατ γν δ πόλεμος, θεν τισ κα δύναμις παρεγένετο, οδες ξυνέστη· πάντες δ σαν, σοι κα γένοντο, πρς μόρους τος σφετέρους κάστοις, κα κδήμους στρατείας πολ π τς αυτν π’ λλων καταστροφ οκ ξσαν ο λληνες. ο γρ ξυνειστήκεσαν πρς τς μεγίστας πόλεις πήκοοι, οδ’ α ατο π τς σης κοινς στρατείας ποιοντο […].

ξσαν στρατείας= έκαναν εκστρατείες

Γ1.    Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2.    Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ν :                       το τρίτο ενικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα
λαχίστην :          τη δοτική πληθυντικού του συγκριτικού βαθμού στο ίδιο γένος
προσσχόντες :     το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο υποτακτικής του ίδιου χρόνου στην ίδια φωνή
πιπλέοντες :      το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο προστακτικής του ίδιου χρόνου στην ίδια φωνή
κατεστρέφοντο :           το τρίτο ενικό πρόσωπο προστακτικής παρακειμένου στην ίδια φωνή
μάλιστα :             τον θετικό βαθμό
διαρκ :               την κλητική ενικού του αρσενικού γένους
κδήμους :           τη δοτική πληθυντικού του θηλυκού γένους
οδείς :                τη γενική ενικού του θηλυκού γένους
ξσαν :               το απαρέμφατο του αορίστου β΄.
Μονάδες 10
Γ3.    α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων: τ ναυτικά, ατος, λλων (το πρώτο στο κείμενο), π καταστροφ, πήκοοι. (μονάδες 5)
β. «σχν δ περιεποιήσαντο μως οκ λαχίστην ο προσσχόντες ατος»: Να μεταφέρετε την παραπάνω πρόταση στον πλάγιο λόγο με όλους τους δυνατούς τρόπους, με εξάρτηση από τη φράση: «παντες γιγνώσκουσι». (μονάδες 5)
Μονάδες 10

Ιούλιος 2015

Θουκυδίδου στορίαι II.89.8 (εκδ. Teubner)

Τὸν δὲ ἀγῶνα οὐκ ἐν τῷ κόλπῳ ἑκὼν εἶναι ποιήσομαι οὐδ’ ἐσπλεύσομαι ἐς αὐτόν. ὁρῶ γὰρ ὅτι πρὸς πολλὰς ναῦς ἀνεπιστήμονας ὀλίγαις ναυσὶν ἐμπείροις καὶ ἄμεινον πλεούσαις ἡ στενοχωρία οὐ ξυμφέρει. οὔτε γὰρ ἂν ἐπιπλεύσειέ τις ὡς χρὴ ἐς ἐμβολὴν μὴ ἔχων τὴν πρόσοψιν τῶν πολεμίων ἐκ πολλοῦ, οὔτ’ ἂν ἀποχωρήσειεν ἐν δέοντι πιεζόμενος· διέκπλοι τε οὐκ εἰσὶν οὐδ’ ἀναστροφαί, ἅπερ νεῶν ἄμεινον πλεουσῶν ἔργα ἐστίν, ἀλλὰ ἀνάγκη ἂν εἴη τὴν ναυμαχίαν πεζομαχίαν καθίστασθαι.

κ πολλο: από μακριά

Γ1.    Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2.    Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
κών :                   τη γενική πληθυντικού στο θηλυκό γένος
ρ :                    το γ΄ πληθυντικού της ευκτικής του ενεστώτα στην ίδια φωνή
νας :                   τη δοτική ενικού
μεινον :              τον ίδιο τύπο στο θετικό βαθμό (το 1ο στο κείμενο)
πλεούσαις :         το β΄ ενικό της οριστικής του παρατατικού στην ίδια φωνή
ξυμφέρει :            το β΄ ενικό προστακτικής του αορίστου β΄ στην ίδια φωνή
ποχωρήσειεν :   το απαρέμφατο του παρακειμένου στην ίδια φωνή
διέκπλοι :            την κλητική του ενικού
περ :                   τη δοτική πληθυντικού στο θηλυκό γένος
καθίστασθαι :      το β΄ ενικό της υποτακτικής του ενεστώτα στην ίδια φωνή.
Μονάδες 10
Γ3.    α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων: ν τ κόλπ, κν εναι, ναυσίν, τν πολεμίων, καθίστασθαι, πεζομαχίαν. (μονάδες 6)
β. Να αναλύσετε τις μετοχές ἔχων και πλεουσν στην αντίστοιχη για την καθεμία δευτερεύουσα πρόταση. (μονάδες 4)
Μονάδες 10

2016 ΙΟΥΝΙΟΣ

Αδδακτο κεμενο Πλάτωνος Εθύδημος 289d8-290a4

Στο κείμενο που ακολουθεί εξετάζεται
η σχέση της τέχνης των ρητόρων και των μάγων

κανόν μοι δοκες, φην γώ, τεκμήριον λέγειν, τι οχ ατη στν τν λογοποιν τέχνη, ν ν κτησάμενός τις εδαίμων εη. καίτοι γ μην νταθά που φανήσεσθαι τν πιστήμην ν δ πάλαι ζητομεν. κα γάρ μοι ο τε νδρες ατο ο λογοποιοί, ταν συγγένωμαι ατος, πέρσοφοι, Κλεινία, δοκοσιν εναι, κα ατ τέχνη ατν θεσπεσία τις κα ψηλή. κα μέντοι οδν θαυμαστόν· στι γρ τς τν πδν τέχνης μόριον μικρ τε κείνης ποδεεστέρα. μν γρ τν πδν χεών τε κα φαλαγγίων κα σκορπίων κα τν λλων θηρίων τε κα νόσων κήλησίς στιν, δ δικαστν τε κα κκλησιαστν κα τν λλων χλων κήλησίς τε κα παραμυθία τυγχάνει οσα·[…].

πδς=ο μάγος
κήλησις=γήτεμα, γοητεία, σαγήνη

Γ1.     Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2.     Να γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
φην : το δεύτερο πρόσωπο πληθυντικού αριθμού προστακτικής ενεστώτα
κτησάμενος: το δεύτερο πρόσωπο ενικού αριθμού οριστικής παρατατικού στη φωνή που βρίσκεται
τις : τη γενική πληθυντικού αριθμού θηλυκού γένους
εδαίμων : την κλητική ενικού αριθμού θηλυκού γένους
μην : το τρίτο πρόσωπο ενικού αριθμού οριστικής αορίστου παθητικής φωνής
φανήσεσθαι: το τρίτο πρόσωπο ενικού αριθμού προστακτικής παρακειμένου στην ίδια φωνή
πάλαι : τον συγκριτικό βαθμό
κήλησις : την κλητική ενικού αριθμού
τυγχάνει: το τρίτο πρόσωπο πληθυντικού αριθμού ευκτικής β΄ αορίστου στην ίδια φωνή
οσα : τον ίδιο τύπο στη δοτική πληθυντικού αριθμού του μέλλοντα.
Μονάδες 10
Γ3.     α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων: μοι (το πρώτο του κειμένου), εδαίμων, ν (το δεύτερο του κειμένου), κείνης, οσα. (μονάδες 5)
Γ3.     β. «κτησάμενος»: Να αναγνωριστεί το είδος της μετοχής (μονάδα 1), να αναλυθεί σε δευτερεύουσα πρόταση (μονάδες 2) και να αιτιολογηθεί η εκφορά της πρότασης που σχηματίζεται (μονάδες 2).
Μονάδες 10


2016  ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ

Αδδακτο κεμενο
Θουκυδίδου στορίαι II.63.1–3 (έκδ. Οξφόρδης)

Ο Περικλής επισημαίνει στους Αθηναίους την ευθύνη που απορρέει από την ηγεμονική θέση της πόλης τους

Τς τε πόλεως μς εκς τ τιμωμέν π το ρχειν, περ παντες γάλλεσθε, βοηθεν, κα μ φεύγειν τος πόνους μηδ τς τιμς διώκειν˙ μηδ νομίσαι περ νς μόνου, δουλείας ντ’ λευθερίας, γωνίζεσθαι, λλ κα ρχς στερήσεως κα κινδύνου ν ν τ ἀρχῇ πήχθεσθε. ς οδ’ κστναι τι μν στιν, ε τις κα τόδε ν τ παρόντι δεδις πραγμοσύν νδραγαθίζεται˙ ς τυραννίδα γρ δη χετε ατήν, ν λαβεν μν δικον δοκε εναι, φεναι δ πικίνδυνον. τάχιστ’ ν τε πόλιν ο τοιοτοι τέρους τε πείσαντες πολέσειαν κα ε που π σφν ατν ατόνομοι οκήσειαν.

βοηθεν τ τιμωμέν τς πόλεως: να στηρίζετε την εξέχουσα θέση της πόλης.
πήχθεσθε: γίνατε μισητοί.
κστναι: να απομακρυνθείτε.
νδραγαθίζεται: ενεργεί με γενναιότητα.

Γ1.      Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2.      Να γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
τ τιμωμέν :          το δεύτερο πρόσωπο ενικού αριθμού προστακτικής ενεστώτα στην ίδια φωνή
ρχειν :                      τον ίδιο τύπο του παρακειμένου μέσης φωνής
νός :                          τη δοτική ενικού αριθμού ουδετέρου γένους
τόδε :                          τη δοτική πληθυντικού αριθμού θηλυκού γένους
τυραννίδα :             την κλητική ενικού αριθμού
λαβεν :                      το απαρέμφατο παρακειμένου στην ίδια φωνή
φεναι :                   τον ίδιο τύπο του ενεστώτα στην ίδια φωνή
πολέσειαν :            το δεύτερο πρόσωπο ενικού αριθμού προστακτικής στον ίδιο χρόνο και στην ίδια φωνή
σφν ατν :           τη γενική ενικού αριθμού θηλυκού γένους στο πρώτο πρόσωπο
οκήσειαν :               το τρίτο πρόσωπο πληθυντικού αριθμού οριστικής παρατατικού στην ίδια φωνή.
Μονάδες 10
Γ3.      α. μς, βοηθεν, πόνους, τυραννίδα, εναι, πόλιν: να κάνετε πλήρη συντακτική αναγνώριση των λέξεων (μονάδες 6).
β. Να αναγνωρίσετε το είδος των παρακάτω προτάσεων (μονάδες 2) και να γράψετε τον συντακτικό τους ρόλο (μονάδες 2).
«     «περ παντες γάλλεσθε»
«     «ν λαβεν μν δικον δοκε εναι»

Μονάδες 10


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου