Σελίδες

Παρασκευή 28 Απριλίου 2017

ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ

Οι ανάγκες της Τρίτης Ηλικίας


Το πέρασμα στην Τρίτη Ηλικία μπορεί να αποτελέσει μια δύσκολη περίοδο στη ζωή των ανθρώπων τόσο των ιδίων όσο και των οικείων τους. Η αίσθηση ότι παύεις να είσαι ενεργός, χρήσιμος και απαραίτητος για τους άλλους είναι ένα ισχυρό πλήγμα για αυτούς που περνάνε στις τάξεις των ηλικιωμένων, πολύ περισσότερο αυτών που είναι εξαρτημένοι για την επαρκή τους διαβίωση από άλλους ανθρώπους, τους φροντιστές τους.
Ρωτήσαμε, λοιπόν, τους εξυπηρετούμενους από το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» του δήμου Βόλου τι χρειάζονται οι ηλικιωμένοι για να νιώθουν ικανοποίηση και χαρά. «Το σημαντικότερο, ίσως, για τους ανθρώπους της Τρίτης Ηλικίας είναι να νιώθουν χρήσιμοι, να νιώθουν πως τους χρειαζόμαστε και πως οι αγαπημένοι τους άνθρωποι τους έχουν ανάγκη», μας απάντησαν.
Είναι πράγματι πολύ σημαντική η εμπλοκή των ανθρώπων της Τρίτης Ηλικίας σε πολλαπλές δραστηριότητες, η κοινωνικοποίηση και η αποφυγή της απομόνωσης και αδράνειας. Είναι πραγματικά υπέροχο να βλέπουμε καθημερινά ηλικιωμένους να κάνουν δουλειές του σπιτιού, να μαγειρεύουν, να καθαρίζουν, να προσέχουν τα εγγόνια τους. Διαπιστώνουμε ότι οι άνθρωποι αυτοί έχουν καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία και διατηρούνται αυτόνομοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε αντίθεση με τους ανθρώπους που είναι μοναχικοί, απομονωμένοι, χωρίς αγαπημένους ανθρώπους κοντά τους.
Το πρόγραμμα «Βοήθεια Στο Σπίτι» έχει αποδείξει με την πολυετή λειτουργία του τη βαρύτητα, τη σημασία και το πόσο απαραίτητο είναι για τους μοναχικούς ηλικιωμένους αλλά και τα άτομα με αναπηρίες. Προσπαθώντας να απαντήσουμε στις ανάγκες των ηλικιωμένων και των μοναχικών ανθρώπων, προσφέρουμε στους ηλικιωμένους δημότες ευκαιρίες για διασκέδαση, παρέα και κοινωνικές εκδηλώσεις, υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, υπηρεσίες προσωπικής υγιεινής αλλά κυρίως συντροφικότητα, ενδιαφέρον και προσοχή.
Υποστηρίζουμε ότι τα γηρατειά δεν είναι ασθένεια, αλλά η φυσική κατάληξη όλων μας. Οι άνθρωποι της Τρίτης Ηλικίας αποτελούν ένα πολύτιμο κεφάλαιο και πηγή εμπειρίας και γνώσης, η οποία δεν πρέπει να μείνει αναξιοποίητη. Όμως, στη σύγχρονη κοινωνία, που όλα αξιολογούνται με γνώμονα την ομορφιά, τη δύναμη και τη δόξα, υπερισχύει η αντίληψη ότι τα γηρατειά είναι μία αξιοθρήνητη κατάσταση, καθώς συνδέονται κυρίως με την ασθένεια και τη μιζέρια. Μία τέτοια προκατάληψη δηλητηριάζει την ψυχή του ατόμου σ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του, κάνοντάς τον να αισθάνεται απέχθεια προς τη διαδικασία της γήρανσης.
Ωστόσο, η Τρίτη Ηλικία είναι εκείνη που λόγω των χρονικών περιθωρίων που προσφέρει στο άτομο μετά την απομάκρυνσή του από την παραγωγική διαδικασία, δίνει τη δυνατότητα για όμορφες εμπειρίες δημιουργικής απασχόλησης. Όποια και αν είναι η φυσική του κατάσταση, μπορεί να αναπτύξει δεξιότητες, να ανακαλύψει νέα ενδιαφέροντα και ταλέντα, να κάνει ό,τι αδυνατούσε να κάνει στο παρελθόν. Κατά την περίοδο αυτή η δημιουργική ενασχόληση αποτελεί βασικό μέσο για την επίτευξη της ψυχικής ισορροπίας του ατόμου. Είναι η μέθοδος εκείνη που μειώνει δυσάρεστες σκέψεις και αρνητικά συναισθήματα, που αναπτύσσει την ικανότητα της κοινωνικής συναναστροφής και συνεργασίας και γενικότερα ενισχύει το αίσθημα της αυτοεκτίμησης, του σεβασμού και της αποδοχής του άλλου.
Η Τρίτη Ηλικία μπορεί να είναι μία ευχάριστη περίοδος με πολλές εναλλακτικές λύσεις. Αρκεί η φλόγα της ψυχής να ανάβει, ώστε να κινητοποιεί τον ηλικιωμένο για προβληματισμό, δράση και ενδιαφέρον προς τη ζωή.

Άρθρο της Αποστολίδη Μαρίας, Κλινικής Ψυχολόγου – Ψυχοθεραπεύτριας, Υπεύθυνης του τμήματος Κοινωνικής Μέριμνας και Αλληλεγγύης της ΚΕΚΠΑ – ΔΙΕΚ του Δήμου Βόλου.

Α1.       Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.

Α2.      α) Να εντοπίσετε δύο διαφορετικούς τρόπους ανάπτυξης της τρίτης παραγράφου.
            β) Ποια είναι τα δομικά στοιχεία της 3ης παραγράφου;
            γ) Με ποιους τρόπους επιτυγχάνεται συνοχή ανάμεσα στην 5η και την 6η παράγραφο του κειμένου;

Β1.      α) Να ερμηνεύσετε τη χρήση των εισαγωγικών στη 2η παράγραφο.
            β) Για κάθε λέξη τυπωμένη με έντονη γραφή να δώσετε ένα συνώνυμο.
            γ) Για κάθε υπογραμμισμένη λέξη να δώσετε ένα αντώνυμο.
           
Β2.      α) Ποιες από τις υπογραμμισμένες λέξεις – φράσεις χρησιμοποιούνται κυριολεκτικά και ποιες μεταφορικά;
§        Η αίσθηση ότι παύεις να είσαι ενεργός είναι ένα ισχυρό πλήγμα
§        βλέπουμε καθημερινά ηλικιωμένους να μαγειρεύουν
§        Το πρόγραμμα «Βοήθεια Στο Σπίτι» έχει αποδείξει με την πολυετή λειτουργία του
§        Οι άνθρωποι της Τρίτης Ηλικίας αποτελούν πηγή εμπειρίας και γνώσης
§        Μία τέτοια προκατάληψη δηλητηριάζει την ψυχή του ατόμου
§        Αρκεί η φλόγα της ψυχής να ανάβει

β) Στις παρακάτω φράσεις να αιτιολογήσετε την επιλογή της ενεργητικής σύνταξης από την αρθρογράφο και να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική. 
               
§        Προσφέρουμε στους ηλικιωμένους δημότες ευκαιρίες για διασκέδαση.
§        Μία τέτοια προκατάληψη δηλητηριάζει την ψυχή του ατόμου σ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Γ.         Υποθέστε ότι ο Δήμος της περιοχής σας διοργανώνει εκδήλωση με θέμα την τρίτη ηλικία. Να συνθέσετε μια ομιλία (500-600 λέξεων) στην οποία θα αναλύσετε
α) τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που υπάρχουν στην ελληνική κοινωνία για τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας

β) τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας θα μπορούν να νιώθουν ότι διανύουν μια ευχάριστη περίοδο στη ζωή τους. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου