Σελίδες

Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2018

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΟΝ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΑΡΧΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: Πλάτωνος, Πρωταγόρας
Ὅτι δ ατν (ενν. τήν ἀρετήν) ο φσει γονται εναι οδ’ πτο ατομτου, λλ διδακτν τε κα ξ πιμελεας παραγγνεσθαι ν παραγγνηται, τοτ σοι μετ τοτο πειρσομαι ποδεξαι. σα γρ γονται λλλους κακ χειν νθρωποι φσει τχ, οδες θυμοται οδ νουθετε οδ διδσκει οδ κολζει τος τατα χοντας, να μ τοιοτοι σιν, λλ’ λεοσιν· οον τος ασχρος σμικρος σθενες τς οτως νητος στε τι τοτων πιχειρεν ποιεν; τατα μν γρ ομαι σασιν τι φσει τε κα τχ τος νθρποις γγνεται, τ καλ κα τναντα τοτοις· σα δ ξ πιμελεας καὶ ἀσκσεως κα διδαχς οονται γγνεσθαι γαθ νθρποις, ἐάν τις τατα μ χ, λλ τναντα τοτων κακ, πτοτοις που ο τε θυμοὶ γγνονται κα α κολσεις κα ανουθετσεις. ν στιν ν κα δικα κα σβεια κασυλλβδην πν τ ναντον τς πολιτικς ρετς.
νθα δπς παντ θυμοται κα νουθετε, δλον τι ς ξ πιμελεας κα μαθσεως κτητς οσης. Ε γρ θλεις ννοσαι τκολζειν, Σκρατες, τος δικοντας τ ποτε δναται, ατ σε διδξει τι ο γε νθρωποι γονται παρασκευαστν εναι ρετν. Οδες γρ κολζει τος δικοντας πρς τοτ τν νον χων κα τοτου νεκα, τι δκησεν, στις μ σπερ θηρον λογστως τιμωρεται· δ μετ λγου πιχειρν κολζειν ο το παρεληλυθτος νεκα δικματος τιμωρεται ―ο γρ ν τ γε πραχθν γνητον θεη ― λλτο μλλοντος χριν, να μ αθις δικσ μτε ατς οτος μτε λλος τοτον δν κολασθντα.


Α1.    Να γράψετε στο φύλλο απαντήσεων την αρίθμηση των παρακάτω φράσεων και δίπλα σε κάθε αριθμό τη λέξη Σωστό, αν η φράση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η φράση είναι λανθασμένη, με βάση το αρχαίο κείμενο:

1. Στην πρώτη παράγραφο του αρχαίου κειμένου ο Πρωταγόρας επιχειρεί να αποδείξει την καθολικότητα της πολιτικής αρετής.
2.  Ο Πρωταγόρας αποδέχεται σε διάφορα σημεία του κειμένου ότι θα υπάρξουν άνθρωποι που δεν θα αποκτήσουν την πολιτική αρετή.
3.  Ο Πρωταγόρας δίνει παραδείγματα μόνο για τα ελαττώματα που προέρχονται από τη φύση ή την τύχη.
4.  Η επιβολή τιμωρίας αποδεικνύει, σύμφωνα με τον Πρωταγόρα, το διδακτόν της πολιτικής αρετής.
5.  Τα θηρία αντιδιαστέλλονται από τους ανθρώπους στο θέμα της επιβολής τιμωρίας.
Μονάδες 10







Β1«Ὅτι δ ατν …. τ ναντον τς πολιτικς ρετς»: Ποιες κατηγορίες ελαττωμάτων έχουν οι άνθρωποι, σύμφωνα με τον Πρωταγόρα (μονάδες 2), πώς αντιμετωπίζεται στην εποχή του σοφιστή καθεμιά από τις κατηγορίες αυτές στο πλαίσιο της κοινωνικής συμβίωσης (μονάδες 4) και γιατί (μονάδες 4);
Μονάδες 10


Β2.    «νθα δπς παντ . . . μτε λλος τοτον δν κολασθντα»: Αντλώντας στοιχεία από το παραπάνω απόσπασμα, ποιος είναι ο σκοπός της ποινής σύμφωνα με τον Πρωταγόρα (Μονάδες 6) και πώς η επιβολή ποινής συνδέεται με το διδακτόν της αρετής (Μονάδες 4);
Μονάδες 10

Β3.    Με βάση το απόσπασμα «σα δ ξ πιμελεας καὶ ἀσκσεως κα διδαχς …. πν τ ναντον τς πολιτικς ρετς» του πρωτότυπου κειμένου και το μεταφρασμένο απόσπασμα που ακολουθεί, να καταγράψετε τα στοιχεία που συνθέτουν και χαρακτηρίζουν την πολιτική αρετή, σύμφωνα με τον Πρωταγόρα, καθώς και τα μέσα που χρησιμοποιούνται για την απόκτησή της.

Σκέψου λοιπόν, τι από τα δύο συμβαίνει: υπάρχει ένα πράγμα στο οποίο είναι αναγκαίο να μετέχουν όλοι οι πολίτες, προκειμένου να είναι δυνατή η ύπαρξη πόλεως, ή δεν υπάρχει; (…) εάν υπάρχει λοιπόν αυτό το πράγμα στο οποίο πρέπει να μετέχουν όλοι και σύμφωνα με το οποίο πρέπει να ενεργεί κάθε άνδρας ξεχωριστά σε περίπτωση που θέλει να μάθει ή να πράξει κάτι, και σε καμιά περίπτωση χωρίς αυτό · και εάν, σε περίπτωση που κάποιος δεν μετέχει σ’ αυτό, είτε παιδί είναι, είτε άνδρας είτε γυναίκα, πρέπει να τον διδάσκουμε και να τον τιμωρούμε, μέχρι που, με την τιμωρία, να βελτιωθεί · και εάν, σε διαφορετική περίπτωση, πρέπει να εκδιώκουμε από την πόλη ή να σκοτώνουμε ως ανίατο όποιον δεν υπακούει σε αυτό το πράγμα ακόμα και μετά τη διδασκαλία, ακόμα και μετά την τιμωρία · εάν λοιπόν έτσι έχουν τα πράγματα, και εάν, παρόλο που αυτή είναι η φύση των πραγμάτων, οι αγαθοί άνδρες, ενώ μορφώνουν τους γιους τους σε όλα τα άλλα, αυτό δεν τους το διδάσκουν, τότε σκέψου τι περίεργα πλάσματα είναι αυτοί οι αγαθοί άνδρες!
Μονάδες 10

Β4.     Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό (1,2,3,4,5) της στήλης Α΄ και δίπλα σε κάθε αριθμό το γράμμα που αντιστοιχεί από τη στήλη Β΄ :

Στήλη Α                                                                    Στήλη Β

1. Ο Σωκράτης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί
α) άθεος και είρωνας.
β) είρωνας αλλά χωρίς να είναι άθεος.
γ) όμοιος με τους σοφιστές, αφού η αμφισβήτησή του κατέληγε στην άρνηση.


2. Οι κατήγοροι του Σωκράτη ήταν
α) ο ποιητής Μέλητος, ο ρήτορας Άνυτος και ο βυρσοδέψης Λύκων.
β) ο ποιητής Μέλητος, ο ρήτορας Άνυτος και ο γνωστός πολιτικός Λύκων.
γ) ο ποιητής Μέλητος, ο βυρσοδέψης Άνυτος και ο ρήτορας Λύκων.

3. Ο Πρωταγόρας παρουσιάζεται από τον Πλάτωνα ως
α) μανιακός με τους ορισμούς των εννοιών.
β) μεγαλόστομος και ρητορικός.
γ) αλαζονικός και γεμάτος αυτοπεποίθηση.

4. Το τρίτο ταξίδι του Πλάτωνα στη Σικελία έληξε
α) με την εκδίωξη κακήν κακώς του Πλάτωνα.
β) με τη θλιβερή εμπλοκή διάφορων Ακαδημεικών στην εμφύλια διαμάχη μεταξύ του Δίωνα και του Διονύσιου.
γ) με την πώληση του Πλάτωνα ως δούλου στην Αίγινα.


5. Ο μύθος ως σοφιστική μέθοδος
α) δεν απορρίπτεται εντελώς από τον Πλάτωνα.
β) χρησιμοποιήθηκε από τον Πλάτωνα ως αυτόνομος τρόπος, για να οδηγηθεί ο άνθρωπος στην γνώση.
γ) είναι μέθοδος πειθούς, όχι μέθοδος κατάκτησης της αλήθειας.
Μονάδες 10

Β5.    α) Να βρείτε στο αρχαίο κείμενο μία ετυμολογικά συγγενή λέξη για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: ανιστόρητος, γνήσιος, λήμμα, συνέντευξη, άρτιος.

β) Να μεταφέρετε τους αριθμούς της τρίτης στήλης στο τετράδιό σας και δίπλα σε κάθε αριθμό να γράψετε τη λέξη της αρχαίας ελληνικής που σχηματίσατε:  

ρηματικοί τύποι
κατάληξη
ομόρριζα – παράγωγα ουσιαστικά
γονται
-μών
1.
σιν  
-ία
2.
θεη
-σις
3.
χοντας
-μα
4.
γγνεται
-εύς
5.
Μονάδες 10


ΕΥΧΟΜΑΙ  ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου