Σελίδες

Σάββατο 9 Απριλίου 2016

ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ 2016 ΣΤΑ ΛΑΤΙΝΙΚΑ

ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ 2016
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΛΑΤΙΝΙΚΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΡΕΙΣ (3)
ΚΕΙΜΕΝΑ

Fiduciam, quae nimia vobis est, deponite. Neminem credideritis patriae consulturum esse, nisi vos ipsi patriae consulueritis. Mementote rem publicam in extremo discrimine quondam fuisse !

Tandem corvus salutationem didicit et sutor, cupidus pecuniae, eum Caesari attulit. Audita salutatione Caesar dixit: « Domi satis salutationum talium audio». Tum venit corvo in mentem verborum domini sui: « Oleum et operam perdidi».

Manius Curius Dentatus maxima frugalitate utebatur, quo facilius divitias contemnere posset. Die quodam Samnitium legati ad eum venerunt. Ille se in scamno assidentem apud focum et ex ligneo catillo cenantem eis spectandum praebuit.

Qui spem Catilinae mollibus sententiis aluerunt coniurationemque nascentem non credendo confirmaverunt ; quorum auctoritatem secuti multi, non solum improbi verum etiam imperiti, si in hunc animadvertissem, crudeliter et regie id factum esse dicerent.

ΘΕΜΑΤΑ:

Α.    Να μεταφράσετε τα παραπάνω αποσπάσματα στη νέα ελληνική γλώσσα.
Μονάδες 40

Β1.  Να γραφούν οι τύποι που ζητούνται:

talium        τη δοτική ενικού στο ίδιο γένος
nimia      την αιτιατική ενικού στο ίδιο γένος στον συγκριτικό βαθμό
sui            τη γενική πληθυντικού στο αρσενικό γένος του δεύτερου προσώπου για πολλούς κτήτορες
neminem     την αφαιρετική ενικού στο ίδιο γένος
patriae (το 1ο) τον ίδιο τύπο στον άλλο αριθμό
ipsi              την αιτιατική ενικού στο ουδέτερο γένος
extremo   τον θετικό βαθμό του επιθέτου στην αιτιατική πληθυντικού στο θηλυκό γένος
discrimine     τη γενική πληθυντικού
maxima         τον ίδιο τύπο στον συγκριτικό βαθμό
facilius         το επίρρημα στον υπερθετικό βαθμό
focum            την αιτιατική πληθυντικού
catillo           την ονομαστική πληθυντικού
spem             την αφαιρετική ενικού
multi             τον συγκριτικό βαθμό του επιρρήματος
Μονάδες 15
Β1.  Να γραφούν οι τύποι που ζητούνται:
consulueritis την αφαιρετική του σουπίνου
didicit           τη γενική του γερουνδίου
attulit     το γ΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής ενεστώτα στην παθητική φωνή
audita           το απαρέμφατο ενεστώτα στην ίδια φωνή 
utebatur   τις μετοχές όλων των χρόνων στην ονομαστική πληθυντικού του ουδετέρου γένους    
posset           το α΄ ενικό πρόσωπο της υποτακτικής του υπερσυντελίκου
spectandum   το α΄ πληθυντικό πρόσωπο της υποτακτικής του ενεστώτα στην ίδια φωνή
praebuit      το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του μέλλοντα στην ίδια φωνή
nascentem  το β΄ πληθυντικό πρόσωπο της υποτακτικής του παρατατικού
credendo       το απαρέμφατο μέλλοντα στην παθητική φωνή
dicerent    το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο της προστακτικής του μέλλοντα στην παθητική φωνή
aluerunt      το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του μέλλοντα στην ίδια φωνή    
Μονάδες 15

Γ1α)  Audita salutatione Caesar dixit: Να αναλύσετε την μετοχή σε δευτερεύουσα πρόταση εισαγόμενη με τον cum τον ιστορικό ή διηγηματικό (μονάδες 3)

β) Qui spem Catilinae mollibus sententiis aluerunt: Να μετατρέψετε τον επιθετικό προσδιορισμό που υπογραμμίζεται σε αναφορική πρόταση (μονάδες 3).

γ) sutor, cupidus pecuniae, eum Caesari attulit: Να μετατρέψετε την ενεργητική  σύνταξη σε παθητική. (μονάδες 5)

δ) Fiduciam deponite: Να δηλώσετε απαγόρευση και με τους δύο τρόπους. (μονάδες 4)
Μονάδες 15

Γ2.  α) neminem, pecuniae, salutationum, frugalitate: Να αναγνωρίσετε τον συντακτικό ρόλο των παραπάνω λέξεων. (μονάδες 4)

β) Qui spem Catilinae mollibus sententiis aluerunt: Να μετατρέψετε την παραπάνω πρόταση σε απαρεμφατική, εξαρτώντας την από τη φράση «Scriptor narrat» (μονάδες 2)

γ) quo facilius divitias contemnere posset: Να δηλώσετε το είδος και τον συντακτικό ρόλο της δευτερεύουσας πρότασης και να δικαιολογήσετε την εισαγωγή της, την έγκλιση και το χρόνο εκφοράς της. (μονάδες 5)

δ) si in hunc animadvertissem, crudeliter et regie id factum esse dicerent: Να αναγνωρίσετε τον υποθετικό λόγο (μονάδες 2) και να τον μετατρέψετε, ώστε να δηλώνει υπόθεση δυνατή ή πιθανή στο παρόν-μέλλον. (μονάδες 2)

Μονάδες 15


ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα. Οποιαδήποτε σημείωση πάνω στα φωτοαντίγραφα δεν θα ληφθεί υπόψη.
3.  Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4.  Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μαύρο στυλό ανεξίτηλης μελάνης.
5.  Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6.  Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7.  Χρόνος δυνατής αποχώρησης μιάμιση ώρα από τη διανομή των θεμάτων.



ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ


ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου