Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ – ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΣΤΗ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Α. Περίληψη κειμένου ή
διάγραμμα (Μονάδες 20)
-
Ξεκινάμε
πάντα από το θεματικό κέντρο του
κειμένου.
-
Προχωρούμε
τη σύνταξη της περίληψης κατά παράγραφο.
-
Καταγράφουμε
με δικά μας λόγια τις βασικές
ιδέες του αρχικού κειμένου, χωρίς να
σχολιάζουμε.
-
Χρησιμοποιούμε
τις κατάλληλες διαρθρωτικές
λέξεις-φράσεις.
-
Προσοχή
στο όριο λέξεων (80-100)
Β1. και Β2. (Μονάδες 15)
1. Ερώτηση κατανόησης του κειμένου που σου
δίνεται.
2. Δομή (δομικά στοιχεία) παραγράφου:
-
θεματική
περίοδος
-
σχόλια
/ λεπτομέρειες
-
κατακλείδα
3. Τρόποι – μέθοδοι ανάπτυξης παραγράφου (και τεκμηρίωση της απάντησης):
-
με αιτιολόγηση
-
με αίτια και αποτελέσματα
-
με αναλογία
-
με παραδείγματα
-
με σύγκριση - αντίθεση
-
με ορισμό (οριστέα έννοια, γένος,
ειδοποιός διαφορά)
-
με διαίρεση (διαιρετέα έννοια, διαιρετική
βάση, τα είδη/ μέλη της διαίρεσης)
-
με συνδυασμό μεθόδων
4.
Να
κάνετε διαφορετική παραγραφοποίηση
και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.
5.
Τρόποι
με τους οποίους πετυχαίνεται η συνοχή
της παραγράφου ή του κειμένου
6.
Οι διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις και ποιες σχέσεις συνοχής δηλώνουν.
7.
Συλλογιστική πορεία παραγράφου (παραγωγική ή
επαγωγική) και δικαιολόγηση
της απάντησης.
8.
Να
δώσεις πλαγιότιτλους σε παραγράφους του κειμένου.
Γ1. και Γ2. (Μονάδες 15)
1.
Να φτιάξεις προτάσεις με λέξεις ή φράσεις του κειμένου ώστε να
φαίνεται η σημασία τους.
2.
Να συντάξεις μια παράγραφο
α) με λέξεις ή φράσεις του κειμένου
β) με μια θεματική περίοδο που σου δίνεται.
3.
Η ενεργητική
και παθητική σύνταξη
-
λειτουργία (δηλαδή γιατί χρησιμοποιείται η ενεργητική ή η παθητική
σύνταξη)
-
μετατροπή της ενεργητικής σύνταξης σε παθητική ή το αντίστροφο
4.
Τα
είδη των αναφορικών προτάσεων (προσδιοριστικές ή προσθετικές/παραθετικές)
5.
Τι
επιτυγχάνει (ποιον επικοινωνιακό σκοπό εξυπηρετεί) ο συγγραφέας / αρθρογράφος /
δοκιμιογράφος με τη χρήση του ευθέος λόγου.
6.
Τι
επιτυγχάνει (ποιον επικοινωνιακό σκοπό εξυπηρετεί) ο συγγραφέας / αρθρογράφος /
δοκιμιογράφος με τη χρήση ερωτημάτων.
7.
Τι
επιτυγχάνει ο συγγραφέας / αρθρογράφος / δοκιμιογράφος με τη χρήση συγκεκριμένου ρηματικού προσώπου (π.χ. α΄ ενικού, β΄
πληθυντικού κτλ)
8.
Τα σημεία στίξης και η λειτουργία τους (τελεία,
κόμμα και ασύνδετο σχήμα, άνω τελεία, διπλή τελεία, παύλα, διπλή παύλα,
παρενθέσεις, αγκύλες, θαυμαστικό, ερωτηματικό, αποσιωπητικά, εισαγωγικά)
9.
Να
επισημάνετε σημεία που εντοπίζεται αγανάκτηση,
σαρκασμός, ειρωνεία, χιούμορ.
10. Λεξιλόγιο:
§
Συνώνυμα και αντώνυμα
και να φτιάξεις προτάσεις με αυτά.
§ Μεταφορική-συνυποδηλωτική
χρήση της γλώσσας και κυριολεκτική-δηλωτική χρήση της γλώσσας (να
αιτιολογήσεις τη χρήση μεταφορικών εκφράσεων ή να φτιάξεις προτάσεις)
§
Να εντοπίσεις ξενόγλωσσους όρους και
να αιτιολογήσεις τη χρήση τους.
§
Να εντοπίσεις λέξεις ή φράσεις ειδικού –
επιστημονικού λεξιλογίου και να αιτιολογήσεις τη χρήση τους.
§
Να
εντοπίσεις στοιχεία προφορικότητας
στο λόγο.
Γ. Παραγωγή λόγου: (Μονάδες 50)
Προσοχή
στο επικοινωνιακό πλαίσιο:
§
άρθρο
-
οπωσδήποτε
τίτλος
§
ομιλία-εισήγηση
-
προσφώνηση
(π.χ. Κυρίες και κύριοι
-
αποφώνηση
(π.χ. Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας)
§
επιστολή (συνήθως) επίσημη
-
τόπος
και ημερομηνία
-
προσφώνηση
(π.χ. Κύριε Διευθυντή)
-
κλείσιμο
(π.χ. Με εκτίμηση)
|
ΒΑΣΙΚΟΙ
ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΚΥΚΛΟΙ:
1.
Ελεύθερος
χρόνος και ψυχαγωγία
2.
Τα
ΜΜΕ
-
Η
παραπληροφόρηση
-
Δημοσιογραφική
δεοντολογία
-
Ο
Τύπος – η τηλεόραση – τα δελτία ειδήσεων
-
Τα reality
shows
-
ΜΜΕ
και βιβλίο
- Το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- Τα κινητά τηλέφωνα
3.
Εργασία
-
Επιλογή
επαγγέλματος
-
Ανεργία
-
Τηλεργασία
-
Εξειδίκευση
4.
Στερεότυπα
5.
Ρατσισμός
6.
Τέχνη
7.
Τα
κόμικς
8.
Κριτική
– αυτοκριτική – αυτογνωσία - αξιολόγηση
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου